Sökning: "rytmisk sång"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden rytmisk sång.
1. Att sjunga utan snuttefilt : En studie i metoder för att sjunga utantill
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)Sammanfattning : Syftet med denna studie är att förbättra min förmåga att sjunga utantill för att därigenom utveckla min konstnärliga uttrycksförmåga. För att göra detta utvecklades en egen metod för utantillinlärning av sångtext genom att två långa visor av Evert Taube studerades in: Möte i monsunen och Eldareval- sen. LÄS MER
2. Iberia
Kandidat-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för klassisk musikSammanfattning : Detta arbete är ett försök att utröna hur andalusiska folkmusikaliska stildrag tar sin form i Isaac Albéniz pianosvit Iberia, och hur insikter om detta kan nyttjas i samband med interpretationen av samma verk. Som bakgrund ges en beskrivning av den andalusiska folkmusikens historia och dess kännetecknande element, med avgränsning till flamencon. LÄS MER
3. ”Jag var lägst i rang, men jag vann” En studie av implementeringen och utvecklingen av rytmisk/improviserad sång i högre musikutbildning under tre decennier
L3-uppsats, Örebro universitet/MusikhögskolanSammanfattning : .... LÄS MER
4. Kråkbegravningen : En studie av musikens eventuella påverkan på språkrelaterade lärandeprocesser i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)Sammanfattning : Studien undersöker hur helhetsuppfattningen av en text eventuellt varierar beroende på vilken medieringsform som används under arbetet med texten. Talad prosa, rytmisk ramsa och sång är de tre olika medieringsformerna och dessa har agerat arbetsmetod i var sin grupp med förskolebarn. LÄS MER
5. "Kroppen hänger ihop med rösten"- Fem sångpedagoger beskriver sin användning av Rytmikmetoden i individuell sångundervisning.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i MalmöSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur sångpedagoger med Rytmikutbildning beskriver a) sina skäl till användning av Rytmik i enskild sångundervisning, b) på vilka sätt de använder sig av Rytmik och c) vilka effekter användningen tros ge. Metoden som använts är en kvalitativ intervjustudie. LÄS MER