Sökning: "särskoleelever i högskolan"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden särskoleelever i högskolan.

  1. 1. Inkludering som perspektiv och verklighet : synen på inkludering hos grundsärskolans pedagoger

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Victoria Löfqvist; [2020]
    Nyckelord :A school for all; inclusion; intellectual disability; participation; primary school for children with intellectual disabilities; Delaktighet; en skola för alla; grundsärskola; inkludering; utvecklingsstörning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att öka kunskapen om vilken uppfattning pedagoger som arbetar med elever som tillhör grundsärskolan har om inkludering som begrepp och hur de arbetar med att få eleverna att uppleva delaktighet. Vilka möjligheter och hinder anser de finns för att uppnå en inkluderande skola för särskoleelever. LÄS MER

  2. 2. Inkludering i praktiken : en fallstudie med fokus på delaktighet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Rebecka Alm; [2019]
    Nyckelord :Delaktighet; fallstudie; hermeneutisk; inkludering; lärmiljö; möjligheter och utmaningar; sociokulturellt lärande;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att granska hur en svensk grundskola arbetar med att inkludera en elev som har utvecklingsstörning och i förlängningen belysa saker vi kan lära oss av denna implementering med fokus på delaktighet. Arbetet belyses utifrån individ-, grupp- och organisationsnivå och baseras på intervjuer med personer i fallstudieelevens närhet kopplat till skolmiljön samt observationer av eleven i när denne varit inkluderad i grundskoleklassen. LÄS MER

  3. 3. Skolplacering för grundsärskolans elever : var och hur genomför eleverna sin obligatoriska skolgång?

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Johanna Adolfsson Gunnarsson; Karin Doyle; [2016]
    Nyckelord :Grundsärskola n; grundsärskoleelever; kursplan; obligatorisk skolgång; skolplacering; särskola; särskoleelever; timplan; träningsskoleelever;

    Sammanfattning : Vi har valt att undersöka grundsärskoleelevers skolplacering. Vårt syfte är att undersöka vad en skolgång i grundsärskolan idag, i praktiken kan innebära för eleven, med avseende på skolplacering, och vårt mer preciserade syfte är att undersöka elevers skolplacering i grundsärskolan, avseende kursplanstillhörighet, elevens fysiska placering och skolans organisation. LÄS MER

  4. 4. Särskoleelever integrerade i grundskolan : En studie om pedagogers inställning till integrering av särskoleelever

    Kandidat-uppsats, Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Marie Flender; Emelie Österberg; Mikael Östmo; [2008]
    Nyckelord :Integrering; särskola; grundskola; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilka för- och nackdelar pedagoger ser med integrering av särskoleelever i grundskolan. Med detta vill vi få fram vilken kompetens som behövs i arbetet med dessa elever. Vi vill även med studien få fram om visionen en skola för alla är möjlig, utifrån pedagogernas inställning. LÄS MER