Sökning: "sätta ord på kunskap"

Visar resultat 1 - 5 av 95 uppsatser innehållade orden sätta ord på kunskap.

  1. 1. Ett laddat musikaliskt moment : En kvalitativ studie kring elgitarristers uttryckta upplevelser och reflektioner kring det musikaliska momentet improvisation

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Edvin Andersson; [2024]
    Nyckelord :Improvisation; elgitarr; socialpsykologiskt perspektiv; upplevelse; reflektion;

    Sammanfattning : Syftet med det här arbetet har varit att bidra med mer kunskap i vad gymnasieelever medhuvudinstrumentet elgitarr uttrycker i sina upplevelser och reflektioner kring det musikaliskamomentet improvisation analyserat utifrån ett socialpsykologiskt perspektiv. I arbetet användes enkvalitativ forskningsmetod, bestående av en improvisation i form av ett jam som trigger samt ensemistrukturerad fokusgruppsintervju med två deltagare som gick i trean på det estetiskaprogrammet med inriktning musik och hade elgitarr som huvudinstrument. LÄS MER

  2. 2. Barns konflikter i förskolan ur förskollärares perspektiv : En didaktisk analys av förskollärares uppfattningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Sannis Fröberg; Ulrika Pohlhall; [2023]
    Nyckelord :Konflikthantering; konfliktperspektivet; konsensusperspektivet; förskollärare;

    Sammanfattning : Studien syftar till att bidra med kunskap om hur förskollärare uppfattar sitt arbete med att hantera barns konflikter i förskolan. Genomförandet av studien har skett med hjälp av en kvalitativ metod och semistrukturerade enskilda intervjuer med förskollärare. Studien utgår från Simmels konfliktteori och perspektiven konflikt och konsensus. LÄS MER

  3. 3. Pedagogers motiveringar till arbetsområden inom teknik-undervisningen i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Nathalie Strid; [2023]
    Nyckelord :Technology teaching; preschool; knowledge emphases; gender aspects; Teknikundervisning; förskola; kunskapsemfaser; genusaspekter;

    Sammanfattning : Syftet med denna intervjustudie är att bidra med kunskap om på vilka grunder pedagoger väljer sina fokusområden i teknikundervisningen. Syftet är även att belysa variationer i pedagogernas teknikkunskaper och uppfattningar av genusaspekter i teknikundervisningen. LÄS MER

  4. 4. "Det kanske inte går att sätta ord på" : En kvalitativ studie om socialsekreterares förutsättningar att skapa delaktighet för barn med intellektuell funktionsnedsättning, i barnavårdsutredningar

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Paulina Jans; Sara Karlsson; [2023]
    Nyckelord :intellektuell funktionsnedsättning; delaktighet; alternativ och kompletterande kommunikation AKK ; socialsekreterare; barnavårdsutredning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att öka kunskapen om de förutsättningar som socialsekreterare behöver för att skapa delaktighet för barn med intellektuell funktionedsättning, i barnavårdsutredningar. Intellektuell funktionsnedsättningkan medföra svårigheter att förstå sammanhanget och att utrycka sig vilket innebär att barnet kan vara i behov av alternativa kommunikationsmetoder. LÄS MER

  5. 5. "Olle var är dina vanatar?" : Pedagogers resongemang kring undervisning i rumsuppfattning med yngre förskolebarn

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Ebba Högberg; Linnéa Gryningstråhle; [2023]
    Nyckelord :förskola; rumsuppfattning; yngre förskolebarn;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att öka kunskap kring pedagogers resonemang om rumsuppfattning för yngre förskolebarn. Vi utgår från det sociokulturella perspektivet i vår studie där barn ses som kompetenta och aktivt tillägnar sig kunskap. LÄS MER