Sökning: "sånglekar"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet sånglekar.
1. Språkutveckling i förskolan : Pedagogers syn på sin roll i barns språkutveckling
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Estetisk-filosofiska fakultetenSammanfattning : Syftet med min studie är att belysa hur pedagoger i förskolan ser på sin roll att stimulera och utveckla barns språk. Undersökningen bygger på kvalitativa intervjuer med fem verksamma förskollärare. Resultat av studien visar på att det utförs ett medvetet arbete för att utveckla och stimulera barns språk på förskolan. LÄS MER
2. Musik för alla : Undervisning i musik för elever med funktionshinder och flerfunktionshandikapp på tränings- och särskolan
M1-uppsats, Institutionen för estetiska ämnenSammanfattning : I denna studie undersöks vilka metoder och uppfattningar musiklärare som undervisar elever med funktionshinder och flertilläggshandikapp så som ADHD, autism och Downs syndrom på tränings- och särskolan har och använder sig av i sitt dagliga arbete. Studien fokuserar på undervisningen i kurserna musik och estetiskverksamhet (här har bara musik studerats, ej dans, drama, bild eller slöjd). LÄS MER
3. Kär Lek - Sånglekar i förändring
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Musikhögskolan i MalmöSammanfattning : The purpose of this study is to investigate what Swedish singing games are and examine the change in their educational role throughout history. The question put forward in this work is – what are the functions of singing games today and how have they changed over time? The study aims to highlight the pedagogical implications of how singing games have been used, and how they are being used up to this date. LÄS MER
4. Språkutveckling genom lek för barn som har svenska som andraspråk
M1-uppsats, Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet var att studera språkets utveckling genom lek för barn som har svenska som andraspråk samt hur lärarna gynnar andraspråksbarns språkutveckling. Detta ville vi uppnå via lärarnas uppfattning om språkutveckling. LÄS MER
5. Fysisk aktivitet i skolan : -till nytta eller nöje?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för samhälls- och beteendevetenskapSammanfattning : Syftet med examensarbetet är att undersöka vad och på vilket sätt lärare använder sig av fysisk aktivitet som pedagogisk metod i den ordinarie undervisningen, vad barn lär sig av att utöva fysisk aktivitet i klassrummet samt om lärare känner till läroplanens mål. Studien grundar sig på kvalitativ metod och har genomförts med hjälp av tio enkäter med öppna frågor och en semistrukturerad intervju. LÄS MER