Sökning: "södertörns högskola CSR"

Visar resultat 1 - 5 av 109 uppsatser innehållade orden södertörns högskola CSR.

  1. 1. Hållbarhetsredovisningar: att kommunicera utvecklingen och konsekvenserna av sin verksamhet : En kvalitativ studie om sex företag inom den svenska dryckesbranschen

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Tom Andersson Landén; André Orellana von Essen; [2023]
    Nyckelord :Sustainability reporting; Communication; CSR; The Swedish beverage industry; Annual accounting act.; Hållbarhetsredovisning; Kommunikation; CSR; Svenska dryckesbranschen; Årsredovisningslag.;

    Sammanfattning : Sedan flera år tillbaka har det diskuterats hur samt vilket ansvar som företag bör ta inom samhället. Idag är det en självklarhet att företag bör arbeta för hållbarhet samt med Corporate Social Responsibility samtidigt som de måste redovisa sitt arbete enligt lag. LÄS MER

  2. 2. Problematiska Sponsorskap I Allsvenskan : En kvalitativ studie om fotbollsföreningars etiska och ekonomiska ställningstagande vid sponsorskap och dess påverkan på samhället.

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Marcus Österblom; Noa Ljung; [2023]
    Nyckelord :Ethics; sponsorship; football associations; CSR; legitimacy; economic ethics and institutional change; Etik; sponsorskap; fotbollsförening; CSR; legitimitet; ekonomisk etik och institutionell förändring;

    Sammanfattning : Sponsring är en viktig intäktskälla för idrottsföreningar i Sverige, där mycket gott kan komma från olika sponsorskap men även leda till svåra etiska ställningstaganden för föreningarna. Även om Riksidrottsförbundet (RF) har en tydlig policy gällande att inte uppmuntra till användning av tobak, narkotika, dopning och alkohol finns det fortfarande föreningar som låter sig bli sponsrade av dessa typer av företag, framförallt i övriga världen, men även i Sverige. LÄS MER

  3. 3. Från ord till handling: bakom konsumenternas gröna fasad : En studie om gapet mellan attityd och handling inom den svenska klädindustrin.

    Master-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Emma Landén; Nazmee Noor; [2023]
    Nyckelord :Corporate Social Responsibility CSR ; Attitude-Behavior Gap ABG ; Consumer behavior; Clothing industry; Sustainability; Ethical consumtion;

    Sammanfattning : The subject of sustainable development is growing in relevance, and never before has research on the subject been as essential. Research shows that the globalization of the clothing industry has a significant impact on both climate and society. LÄS MER

  4. 4. Granskning av hållbarhetsrapporter : Implementering av CSRD samt dess effekter och utmaningar på arbetsprocessen

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Jelena Lalovic; Daniella Dimitrijevic; [2023]
    Nyckelord :Sustainability reports; Audit; CSR; CSRD; Legitimacy and Comfort;

    Sammanfattning : Purpose: The purpose of this study is to explain and provide a more in-depth understanding of how the work around the audit of sustainability reports is carried out and what new regulations may mean for the work procedure. Method: The study has been conducted with a qualitative research approach where semistructured interviews were carried out. LÄS MER

  5. 5. Påverkar socialt ansvarstagande den finansiella prestationen? : En studie om svenska små- och medelstora företag

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Adam Khan; Torab Ramtin; [2023]
    Nyckelord :Corporate financial performance; Corporate social responsibility; small and mid-size enterprise; CSR; CFP; SME; ESG; ROE; ROA; Tobin´s Q; Företags finansiell prestation; Företags samhällsansvar; små och medelstora företag; CSR; CFP; SME; ESG; ROE; ROA; Tobin´s Q;

    Sammanfattning : Bakgrund och problem: Sverige är ett av de mest hållbarhets medvetna länderna i världen (Robecosam, 2021) med ett stort antal företag som prioriterar och rapporterar CSR-aktiviteter. Med det i åtanke är CSR ett växande intressant ämne vilket är ett omdiskuterat inom akademisk forskning, framförallt vilken effekt den har för företag som implementerar det. LÄS MER