Sökning: "södertörns högskola sång"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden södertörns högskola sång.

  1. 1. Vi hör inte världens sång längre : En text om kravet på den nya människans tänkande bortom gott och ont

    Master-uppsats, Södertörns högskola/Filosofi

    Författare :Tanja Ulriksson; [2022]
    Nyckelord :Friedrich Nietzsche; Frantz Fanon; Édouard Glissant; Nietzsche; Fanon; Glissant; människan; bortom gott och ont; skillnad; dekolonial; relation; opacitet; motsatsförhållande; politisk filosofi; genealogi; gränstänkande; Sylvia Winter; rhizom; värden; värderande; aktivistisk filosofi; avkolonialisering; detalj; moralens genealogi; jordens fördömda; poetics of relation; relationens filosofi; poetik; kaos; moral; dekonstruktion; det dekoloniala;

    Sammanfattning : Världen är oupplösligt sammankopplad i sina relationer och förhållanden, ändå finner människan sätt att separera och låta skillnader hindra henne från att leva och samexistera i sin mångfald. Friedrich Nietzsche skriver ”Kanske uttrycker vårt ord ’människa’ (manas) ännu något av denna självkänsla: människan betecknade sig själv som det väsen som mäter värden, som värderar och mäter, som det ’värderande djuret i sig’. LÄS MER

  2. 2. Låg panna, ljusa ögon : En raskritisk läsning av Stina Aronsons Hitom himlen (1946)

    Master-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Linnéa Karlsson; [2022]
    Nyckelord :Stina Aronson; Hitom himlen 1946 ; Sanningslandet 1952 ; Sång till polstjärnan 1948 ; raskritik; vithetsstudier; Tornedalen; tornedalingar; samer; Svensk rasbiologi; Herman Lundborg; Anders och Gustaf Retzius;

    Sammanfattning : Stina Aronson (1892–1956) is a celebrated Swedish modernist who published twenty-five works during the first part of the 20th century. Her writings are considered to be progressive and ethical due to extensive feminist and eco-critical research. LÄS MER

  3. 3. Dialogisk högläsning i praktiken : En studie om hur bibliotekarier talar med barn medan de läser högt för dem under sagostunder på folkbibliotek

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för historia och samtidsstudier

    Författare :Linnea Westling; [2022]
    Nyckelord :public library; dialogic reading; storytimes; reading promotion; children; reading comprehension; folkbibliotek; dialogisk högläsning; sagostunder; läsfrämjande; barn; läsförståelse;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om hur bibliotekarier talar med yngre barn under sagostunder på folkbibliotek idag, vilket är viktigt att undersöka eftersom föräldrar inte läser högt för sina barn lika ofta som de brukade, något som gör dialogisk högläsning på folkbibliotek viktigare än någonsin. Forskning visar att dialog under högläsning är mer främjande när det kommer till barns läsförståelse. LÄS MER

  4. 4. "Skaldernas sång är folkets röst!" : En studie av Fosterländska Förbundet i Norrköping som borgerligt tankekollektiv 1887–1907

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för historia och samtidsstudier

    Författare :Sakarias Bergsén; [2019]
    Nyckelord :bourgeoise; senior high school; litterature; thought collective; class; borgerlighet; läroverk; litteratur; Norrköping; nordiskhet;

    Sammanfattning : In this thesis I research a senior high school association called The Patriotic Society, and the records that they produced between 1887–1907. The title, which roughly translates to “The song of the bards is the voice of the people!”, is a quote from a poem, published in the paper of the association. LÄS MER

  5. 5. Musik och språk i förskolan : En kvalitativ studie om hur sång och musik kan användas som ett språkutvecklande verktyg för barn

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Denice Myrseth; [2015]
    Nyckelord :Music; song; language development; interaction; preschool;

    Sammanfattning : In this essay I have investigated how music and song can promote children’s language development. I have investigated what the preschool teachers think about music connected to language development and if they believe that they need to have the skills and experience for it to become a learning experience for children. LÄS MER