Sökning: "saga hansson"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden saga hansson.
1. Selma Lagerlöf – vägen in på fältet : en fallstudie i litteraturkritikens konsekrering
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/JournalistikSammanfattning : The thesis intends to answer the question whether the author Selma Lagerlöfs novels were perceived differently in literary reviews (in Swedish newspapers), before and after her being awarded with the Nobel prize in literature. Any difference observed will go through analyses based on the theoretical framework of Pierre Bourdieu's theory of the “literary field”. LÄS MER
2. RESPONSIBLE WOMEN AND ANALYTICAL MEN Developing Swedish Gendered Lexica for Detection of Gender Bias in Job Advertisements
Master-uppsats, Göteborgs universitet / Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteoriSammanfattning : In this research, we examine gender bias in Swedish job advertisements with the use of gendered lexica. Gendered lexica can be employed to ascertain whether job advertisements are written with words that are associated with more masculine or feminine traits. LÄS MER
3. Jag vill inte vara som alla andra, jag vill bara vara jag. : En studie om barn som utmanar
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : .... LÄS MER
4. Sjuksköterskans bemötande i relation till livskvaliteten hos personer med demens. En litteraturstudie.
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : Bakgrund: Idag lever ca 160000 personer med demens i Sverige. Demens är en obotlig sjukdom som med tiden leder till olika funktionsnedsättningar och svårigheter att tillgodose grundläggande behov. Livskvalitet är en parameter för att beskriva hur personen med demens upplever sin livssituation. LÄS MER
5. Tack för TAKK : En kombination mellan tecken och högläsning
M1-uppsats, Högskolan i Gävle/DidaktikSammanfattning : Tecken som alternativ och kompletterande kommunikation (TAKK) är en metod som blir allt mer vanlig att använda i förskolan tillsammans med barn som har svårigheter i språket men även för de barn som inte har det. Metoden riktar sig mot hörande personer och innebär att det verbala språket förstärks med hjälp ut av tecken. LÄS MER