Sökning: "samarbete mellan ämneslärare"

Visar resultat 1 - 5 av 33 uppsatser innehållade orden samarbete mellan ämneslärare.

  1. 1. Interprofessionellt samarbete – viktigt för elever i behov av särskilt stöd i matematik som växlar mellan olika undervisningssituationer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Jörgen Klippmark; Malin Simonsson; [2023]
    Nyckelord :collaboration teachers; learning difficulties; matematik; math anxiety; math difficulties; perspektiv; samarbete; shared teaching; speciallärare;

    Sammanfattning : Elever som hamnar i matematiksvårigheter ska, utöver ledning och stimulans, genom extra anpassningar och/eller särskilt stöd få det stöd som krävs för att de ska kunna nå utbildningens mål. Elever erbjuds i en del fall, utöver stöd från ämneslärare i helklass, särskilt stöd av speciallärare, specialpedagoger eller lärare med specialpedagogisk kompetens. LÄS MER

  2. 2. Studiehandledning på modersmålet : ett stöd till nyanlända och flerspråkiga elevers utveckling, generellt och med fokus på läsning i årskurs 1-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Annelie Gustavsson; Linda Johansson Tacacho; [2023]
    Nyckelord :flerspråkighet; förståelse; läsutveckling; nyanlända; studiehandledning på modersmålet;

    Sammanfattning : Sverige är numera ett mångkulturellt land och barn som kommer till landet ska inom en månad efter ankomst påbörja sin skolgång. Denna skolgång innebär att samtidigt som att förvärva nya ämneskunskaper förväntas de också lära sig ett nytt språk och en helt ny skolkultur, vilket är en stor utmaning för såväl elever som för personal i skolan. LÄS MER

  3. 3. Använder du verktyg eller används du som ett verktyg? : En intervjustudie om samarbete mellan specialpedagoger och lärare

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Akterin Alexander; [2023]
    Nyckelord :Funktionell dumhet; intervjustudie; mikropolitik; specialpedagoger; ämneslärare;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet är att utforska hur lärare och specialpedagogers samarbetar. Vidare syftar texten till att utforska hur skolans organisation kan påverka samarbetet. Semistrukturerade intervjuer har genomförts med tre lärare och två specialpedagoger. LÄS MER

  4. 4. Avkodningsundervisning på mellanstadiet : En intervjustudie om olika skolprofessioners perspektiv på avkodningsundervisning och elevers avkodningssvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Anna Botström; Anna Klingsell; [2023]
    Nyckelord :specialpedagogik; The Simple View of Reading; Skrtic; avkodningssvårigheter; identifiering; mellanstadieelever; samarbete; intervjuer; tematisk analys;

    Sammanfattning : Bristande avkodningsförmåga skapar hinder i elevers kunskapsinhämtning. Det är en pedagogisk utmaning att kunna bemöta och stötta mellanstadieelever, d.v.s. LÄS MER

  5. 5. Samarbete för att gynna andraspråkselevers utveckling i samtliga ämnen - En kvalitativ undersökning av modersmåls- och ämneslärarnas samarbete

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

    Författare :Faten Husam Eddin; [2022-03-22]
    Nyckelord :Samarbete; ämnes- och modersmålslärare; möjligheter; hinder; ömsesidighet; makt och hierarki;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med min uppsats är att undersöka samarbetet mellan modersmålslärare och lärare i övriga ämnen. Vilka möjligheter och hinder som finns för sådant samarbete. Teori: Jag har utgått från forskning om flerspråkighet och modersmålsundervisning utifrån språklig mångfald och samarbete med modersmålslärare. LÄS MER