Sökning: "samhällsutveckling matematik"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden samhällsutveckling matematik.
1. Exploring the impact of economic and social factors on stock market performance
Kandidat-uppsats, KTH/Matematisk statistikSammanfattning : This study seeks to investigate the relationship between human development factors and domestic stock markets using a multiple linear regression model. Despite efforts to improve the model's explanatory power, the findings indicate that the model fails to confirm the research question. LÄS MER
2. Kvalitativ studie över lärares metod att ta reda på elevers förkunskaper : Hur gymnasielärare tar reda på förstaårselevers förkunskaper i biologi
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktikSammanfattning : För att få en positiv samhällsutveckling behövs välutbildade medborgare. När biologilärare tar emot sina förstaårselever på gymnasiet, så vet dom oftast inget om eleverna. De kommer från olika skolor med olika grundskollärare vilket sannolikt innebär att eleverna har olika förkunskaper. LÄS MER
3. Är gymnasieskolans matematik adekvat? : En Delfistudie med samhällets medverkan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/LärandeSammanfattning : Vi lever i en föränderlig värld. Globalisering, urbanisering och digitalisering är ledord i nuvarande samhällsutveckling. Hur påverkar denna föränderliga värld gymnasieskolans matematik? Det ledord som kanske ligger närmast och ingjuter störst påverkan för ämnet matematik är troligtvis digitalisering. LÄS MER
4. Programmering i matematikundervisningen : En fenomenografisk intervjustudie utifrån ett lärarperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ÄmnesdidaktikSammanfattning : Denna uppsats syftar till att belysa lågstadielärares (årkurs 1 till 3) tolkningar av skrivelsernagällande programmering i kursplanen för matematik, med fokus på lärares definition av programmering samt dess funktion i matematikundervisningen. Studien är kvalitativ och utgår från den fenomenografiska forskningsansatsen. LÄS MER
5. Målorienterad undervisning och skolans roll för samhällsutvecklingen i Sydafrika. En kvalitativ intervjustudie.
C-uppsats,Sammanfattning : SyfteVårt syfte är att ta reda på vad ett antal sydafrikanska lärarstudenter samt personal vidlärarutbildningen tycker om den föreskrivna undervisningsmetoden i Sydafrika (OBE) och omrelationen mellan skola och samhälle.HuvudfrågaVilka åsikter finns kring OBE och framtiden för Sydafrikas skolor?Metod och materialVi har studerat litteratur i ämnet, såväl som metodlitteratur. LÄS MER