Sökning: "sammanhållen klass"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden sammanhållen klass.

  1. 1. Extra anpassningar för elever som läser enligt särskolans kursplan

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Charlotte Nilsson; [2018]
    Nyckelord :Delaktighet; extra anpassningar; integrering; sammanhållen klass; tillgänglighet;

    Sammanfattning : Som elev mottagen i särskolan kan du ha integrerad skolgång i grundskolan eller gå i sammanhållen klass. Extra anpassningar är ett stöd som ska ges inom ramen för den ordinarie undervisningen för att en elev ska kunna nå de lägst ställda kunskapskraven i ett ämne. Det står i Skollagen och gäller för elever i alla skolformer. LÄS MER

  2. 2. Undervisningsmetoder i en skola för alla : Hur undervisningsmetoder förändras när elever med speciella behov inkluderas

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Katarina Petersson; Agneta Eliasson; [2013]
    Nyckelord :undervisningsmetoder; en skola för alla; speciella behov; undervisning; inkludering och motivation;

    Sammanfattning : Uppsatsen tar sin utgångspunkt kring observationer som gjorts under VFU och vikariat där vi uppmärksammat att i klasser där det finns elever med koncentrations och samspelsproblem har undervisningsmetoder och klassrumsmiljö liknat mer det behavioristiska perspektivet på undervisning än det sociokulturella. Det har lett till följande frågeställningar Ändras undervisningens innehåll och utformning från det sociokulturella till det behavioristiska i och med integration av elever med speciella behov i vanliga klasser? Vilka undervisningsmetoder används i en sammanhållen klass och utifrån vilken elevnivå, enligt läraren? Vilka uppfattningar har läraren kring om den normala eleven missgynnas i en skola för alla? Uppsatsen synliggör hur undervisningen förändras i en skola för alla, visar på olika perspektiv på inlärning och hur elever med speciella behov kräver andra metoder för både undervisning och motivation till lärande. LÄS MER

  3. 3. 2 under Par : två likvärdiga entréparker

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Jacob Vallkil; [2013]
    Nyckelord :entré; likvärdighet; trädgårdsdesign; skissarbete; golfklubb; parker;

    Sammanfattning : Bokskogens golfklubb ligger belägen där Torups slotts bokskog möter Yddingesjön och är en av Sveriges mest populära banor. Mycket av populariteten beror på det vackra landskapet på och runt banan. Det är också detta faktum som klubben använder sig av i sin marknadsföring - "En total golfupplevelse i en unik miljö" (Bokskogens GK 2012). LÄS MER

  4. 4. H+ den toleranta staden

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för kulturgeografi och ekonomisk geografi

    Författare :Milma Rantamäki; [2012]
    Nyckelord :Landskap; Gentrifiering; Kreativa klassen; Social Sciences;

    Sammanfattning : Helsingborg är en segregerad stad med många fysiska och mentala barriärer. Staden har sedan 1800-talet varit en delad stad med borgare i de norra delarna av staden och arbetarna i de södra delarna av staden. Trädgårdsgatan skär en gräns genom centrum och delar staden i Norr och Söder. LÄS MER

  5. 5. Nivågrupperad idrottsundervisning : idrottslärares syn på nivågruppering  

    M1-uppsats, Akademin för teknik och miljö

    Författare :Peter Sandström; [2010]
    Nyckelord :Differentiering; idrott hälsa; lärarintervju; nivågruppering;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att avgöra vilka attityder idrottslärare har till nivågruppering inom ämnet Idrott och Hälsa samt vilka argument de har för att använda eller inte använda sig av arbetssättet. Studien undersöker även vilka för- och nackdelar idrottslärarna ser med nivågruppering samt hur de löser det rent praktiskt. LÄS MER