Sökning: "sammanhållning i klassen"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden sammanhållning i klassen.

  1. 1. Sociala medier : En kvalitativ studie kring unga studenters användning av sociala medier

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Emma Jansson; Blerta Klimenta; [2018]
    Nyckelord :social media; university students; social cohesion; communication; sociala medier; högskolestudenter; social sammanhållning; kommunikation;

    Sammanfattning : Användningen av sociala medier har ökat och är en självklar del av livet för många. Syftet med studien var att undersöka hur högskolestudenter påverkas av sociala medier och hur de använder sociala medier för att skapa social sammanhållning i klassen och i privatlivet. LÄS MER

  2. 2. Kulturstråk Nissan : En kvalitativ studie om inklusion och deltagande genom en kreativ utveckling av ett offentligt rum i staden Halmstad

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Sabina Olsbacka; Bojana Zlojutro; [2017]
    Nyckelord :inclusion exclusion; public participation; cultural design; public space; social sustainability; right to the city; inklusion exklusion; medborgardeltagande; kulturell gestaltning; offentliga rum; social hållbarhet; rätten till staden;

    Sammanfattning : Städer är en plats där många individer lever tillsammans och det urbana offentliga rummet utgör en viktig plats där en rad olika utmaningar så som segregation påverkar hur individer möts. Halmstad kommun har tagit fasta på en kreativ och kulturell gestaltning när de ska förnya stadens kärna, Nissan. LÄS MER

  3. 3. Det var kul att se klassen samarbeta : En kvalitativ fokusgruppstudie om högstadieelevers upplevelser av ett hälsoprojekt

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för arbets- och folkhälsovetenskap

    Författare :Hannah Bengtson; [2015]
    Nyckelord :cooperation; experiences; health project; influence; self-efficacy; youth; hälsoprojekt; samarbete; self-efficacy; ungdomar; upplevelser.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka högstadieelevers upplevelser av ett hälsoprojekt. En högstadieklass i Uppsala län har under våren deltagit i ett pilotprojekt i syfte att utveckla metoder för fortsatta hälsofrämjande projekt samt på sikt förbättra ungdomarnas hälsa gällande ökad fysisk aktivitet, bättre kost- och sömnvanor samt en bättre sammanhållning i klassen. LÄS MER

  4. 4. Eleven i den lilla och stora klassen : En kvalitativ studie av elever och lärares upplevelser

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Katarina Konradsson; Nora Widegren; [2013]
    Nyckelord :Pedagogik; Grundskola; Intervju; Klasstorlek;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilken betydelse klasstorlek har för elever och lärare utifrån deras egna upplevelser mot bakgrund av faktorer som trivsel, miljö, gruppdynamik, stress, lärande samt prestation och motivation. Våra frågor var således: Hur upplever elever och lärare att det är att befinna sig i en liten respektive stor klass? Vilka för- och nackdelar upplever elever och lärare i den befintliga klassen? och Finns det något samband mellan klasstorlek och elever och lärares upplevelser? Som metod användes en kvalitativ metod i form av intervjuer då vår önskan var att komma informanterna på djupet genom att ta del av deras upplevelser, erfarenheter och sociala värld. LÄS MER

  5. 5. Språkstörning, kommunikation och lärande. En fallstudie av en elev med språkstörning i två skilda lärandemiljöer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Lidija Petrovic; [2013]
    Nyckelord :integrering; kommunikation; kommunikationsklass; lärande; språkstörning;

    Sammanfattning : SammanfattningPetrovic, Lidija (2013). Språkstörning, kommunikation och lärande. En fallstudie av en elev med språkstörning i två skilda lärandemiljöer. Language impairment, communication and learning. LÄS MER