Sökning: "samtalet som verktyg"

Visar resultat 1 - 5 av 139 uppsatser innehållade orden samtalet som verktyg.

  1. 1. Skönlitteraturens roll i elevers läsning och självförtroende : En kvalitativ undersökning om lärares syn på skönlitteratur

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Amanda Ichoaa; Hanna Andreasson; [2024]
    Nyckelord :Interaktiv högläsning; högläsning; dialogisk högläsning; förskoleklass; språkutveckling; undervisning.;

    Sammanfattning : I denna uppsats utforskar vi F–3–lärares uppfattningar om hur användningen av skönlitteratur i undervisningen kan påverka läsförmågan hos elever med lässvårigheter och hur detta samtidigt kan påverka elevernas självförtroende. Genom att använda en kvalitativ forskningsdesign med semistrukturerade intervjuer som huvudsakligt datainsamlingsverktyg, har vi analyserat och tolkat resultaten med stöd av relevant teori och tidigare forskning. LÄS MER

  2. 2. Dietistens upplevelser och tankar kring att kommunicera kost och hälsa med barn och ungdomar med övervikt.

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Alva Vigren; Gabriella Lamond; [2024]
    Nyckelord :Dietister; barn; ungdomar; övervikt; tankar; kommunikation;

    Sammanfattning : Bakgrund: Övervikt är ett nationellt växande folkhälsoproblem. Barn och ungdomar med övervikt eller fetma riskerar i större utsträckning att utveckla en övervikt eller fetma i vuxen ålder, vilket gör det viktigt att bromsa sjukdomsförloppet så tidigt som möjligt. LÄS MER

  3. 3. Välkommen in : En kvalitativ studie av bildlärares didaktiska ledarskap för att skapa studiero i bildsalen

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Liv Andersson; [2024]
    Nyckelord :Didaktiskt ledarskap; didaktisk design; bildpedagogik; studiero; klassrumsklimat;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka och skapa förståelse för hur bildlärare på högstadiet beskriver studiero och vilka strategier för didaktiskt ledarskap som bildlärare använder sig av för att skapa studiero i bildsalen. För att uppfylla syftet och besvara forskningsfrågorna har en kvalitativ studie med ett hermeneutiskt perspektiv valts. LÄS MER

  4. 4. Distriktssköterskors erfarenheter av hälsosamtal med 70-åringar i primärvården : En empirisk studie

    Magister-uppsats, Jönköping University

    Författare :Siri Cordes Pettersson; Ylva Wagner Heide; [2024]
    Nyckelord :Elderly persons; focus group; health promotion; motivational interviewing; qualitative content analysis.; Fokusgrupp; hälsofrämjande; kvalitativ innehållsanalys; motiverande samtal; äldre personer.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Sjukvården står inför utmaningar då andelen äldre personer i befolkningen ökar och det är därför av största vikt att främja hälsosamt åldrande. Distriktssköterskan spelar en viktig roll i det hälsofrämjande och sjukdomsförebyggande arbetet då många sjukdomar kan förebyggas genom hälsosamma levnadsvanor. LÄS MER

  5. 5. Konsten att hantera svåra samtal : HR-praktikers upplevelser av disciplinära och omvårdande samtal

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

    Författare :Elsa Andersson; Emma Eriksson; [2024]
    Nyckelord :Difficult conversations; disciplinary conversations; nurturing conversations; HR; workplace; Svåra samtal; disciplinära samtal; omvårdande samtal; HR; arbetsplats;

    Sammanfattning : Svåra samtal på arbetsplatsen handlar ofta om disciplinära och omvårdande samtal. Dessa hålls mellan chef och medarbetare men stöttas oftast av en HR-praktiker för att leda samtalet. HR-praktikens roll i samtalet kan handla om att strukturera samtalet, stötta chefen och hantera motreaktioner från den berörda medarbetaren. LÄS MER