Sökning: "samtalsfrågor"

Hittade 4 uppsatser innehållade ordet samtalsfrågor.

  1. 1. Vad sägs vid utvecklingssamtalet? : Ett utvecklingsarbete med fokus på förskolans samtalsunderlag

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Anna Waldén; [2023]
    Nyckelord :Utvecklingssamtal; förskola; samtalsunderlag; utvecklingsarbete; diskursanalys; fokusgrupp;

    Sammanfattning : Utvecklingssamtal mellan pedagog och vårdnadshavare är främst förskollärarens ansvar att förbereda och genomföra. Trots den frihet som läroplanen ger kring hur samtalen görs är min upplevelse att utvecklingssamtal är ett relativt osynligt utvecklingsområde i förskolan. LÄS MER

  2. 2. Ett, två, tre… vad blir det? : En studie om förskollärares förhållningssätt och barns kunskaper kring taluppfattning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Louise Petrescu; Mikaela Häggbom; [2022]
    Nyckelord :Taluppfattning; förskollärare; kvalitativa intervjuer; Give-a-number-uppdrag med barn; fenomenografi; number-knower-levels;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka förskollärares förhållningssätt kring taluppfattning samt barns förståelse för kardinaltalsprincipen. Delstudie 1 genomfördes genom kvalitativa intervjuer med sex förskollärare. LÄS MER

  3. 3. Ett fall för Gal'perin : Hur kan specialpedagogen stödja läraren i planeringen av differentierad undervisning?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Helena Mårdh; Josephine Malm Clase; [2020]
    Nyckelord :Specialpedagogik; Gal’perin; UDL; differentiering; lärandeteori; neurovetenskap; samverkan; lektionsbesök; kvalificerade samtal;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur specialpedagoger kan använda Gal’perins teori samt Universell design som lärande (UDL) som redskap i sitt handledningsuppdrag för att tillsammans med läraren skapa en differentierad undervisning. Studien är kvalitativ. LÄS MER

  4. 4. Samtala om texten

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Rasmus Ekstedt; [2018]
    Nyckelord :litteraturläsning; litterär kompetens; samtalsfrågor; styrning;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen var att undersöka hur läsning av litteratur styrs genom samtals- och diskussionsfrågor. Analysen gjordes utifrån en lärobok till gymnasiekursen svenska 2, Svenska Impulser 2. LÄS MER