Sökning: "samverkan förskola hem"

Visar resultat 6 - 10 av 109 uppsatser innehållade orden samverkan förskola hem.

  1. 6. Barnens första möte med en helt ny värld : En kvalitativ studie om förskollärares erfarenheter av och arbete med introduktion i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Alva Johansson; [2023]
    Nyckelord :Introduction; preschool teachers work; safety; the attachment theory; parent.; Introduktion; förskollärares arbete; trygghet; anknytningsteorin; vårdnadshavare;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att bidra med kunskap om förskollärares erfarenheter av och arbete med introduktion för barn i förskolans verksamheter. Fyra förskollärare intervjuades på samma förskola men som arbetade på olika avdelningar. Semistrukturerade intervjuer användes som metod. LÄS MER

  2. 7. Samverkan mellan hem och förskola förskollärares och utlandsfödda vårdnadshavares upplevelser av samverkan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Alana Neme; [2023]
    Nyckelord :samverkan; interkultyralitet i förskolan; utlandsfödda vårdnadshavare; kommunikation; språk; intervju;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit  att bidra med kunskap om vilken uppfattning förskollärare och  utlandsfödda vårdnadshavare har av samverkan och kommunikation mellan hem och förskola och vad enligt deras upplevelser, kan hindra eller främja ett gynnsamt samarbete och kommunikation med varandra. Studien utgår från följande frågor: Hur  upplever utlandsfödda vårdnadshavare och förskollärare samverkan och kommunikation mellan hem och förskola? Vad anser förskollärare främjar eller hindrar i deras samverkan och kommunikation med utlandsfödda vårdnadshavare? Vad anser utlandsfödda vårdnadshavare  främjar eller hindrar deras samverkan och kommunikation  med förskolan? För att få svar på dessa frågor har denna studie  genomförts via  kvalitativa semistrukturerade intervjuer med tre utbildade förskollärare och  tre utlandsfödda vårdnadshavare. LÄS MER

  3. 8. Samverkan – den viktiga dialogen om allt : En kvalitativ studie om förskollärares upplevelser av samverkan mellan förskolan och hemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Emina Nukic; [2023]
    Nyckelord :Förskollärare; organisationsteori; samverkan; samverkansformer; vårdnadshavare;

    Sammanfattning : I förskolans läroplan läggs stor vikt vid samverkan mellan förskolan och hemmet. Det slås fast att ett nära och förtroendefullt samarbete mellan förskolan och hemmet skapar bästa möjliga förutsättningar för att barnen ska utvecklas rikt och mångsidigt. LÄS MER

  4. 9. Barnen kan få två hela språk när hem och förskola samverkar : - En kvalitativ studie om förskollärares erfarenheter och utmaningar kring flerspråkighet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Filippa Hellman; Martina Norling; [2023]
    Nyckelord :Flerspråkighet; modersmål; samverkan; utmaningar; verktyg;

    Sammanfattning : Syftet med den här kvalitativa studien var att undersöka hur förskollärare arbetar för att främja barns modersmål samt vilka utmaningar det finns i arbetet kring flerspråkighet. I studien har åtta förskollärare intervjuats i en mellanstor stad i Sverige. Vi använde oss av semistrukturerade intervjuer för att få fram vårt resultat. LÄS MER

  5. 10. Samverkan mellan förskola och hem : En fenomenografisk studie om personalens frånvaro i förskolan och dess inverkan på samverkan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Isabelle Larsson Kenstanlis; Clara Malmström; [2023]
    Nyckelord :Cooperation; collaboration; educator´s absence; guardians; preeschool; Förskola; personalens frånvaro; samarbete; samverkan; vårdnadshavare;

    Sammanfattning : The aim of the study is to use a phenomenographic approach to highlight how educators in preschool perceive that their absence can affect the phenomenon of collaboration between guardians and educators. The research questions that have been the starting point of the investigation are about how the educators describe their perception of collaboration between preschool and home, how the educators describe their perception of absence among the educators in preschool and how they describe their experience of absence in relation to collaboration. LÄS MER