Sökning: "scenisk kommunikation"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden scenisk kommunikation.

  1. 1. Kunskapsutveckling i en danskonstnärlig process : praktiknära studie av design i ett skapandeprojekt på gymnasiet

    Master-uppsats, Stockholms konstnärliga högskola/Institutionen för danspedagogik

    Författare :Lena Dahlqvist; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sammanfattningsvis ser man att designen fungerar ändamålsenligt för ett skapandeprojekt i relation till Skolverkets kunskapskrav och att begreppet konstnärlig process genomförs på ett gestaltande sätt. Själva begreppet konstnärlig process tydliggörs eller medvetandegörs inte verbalt i så stor utsträckning annat än i projektets början, men lärprocessens utformning som ett projekt kan kroppsligt vara en konkretisering av en konstnärlig process. LÄS MER

  2. 2. Att arbeta med helheten : En kvalitativ intervjustudie av lärares syn på arbetet med sceniska förberedelser i sångundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Sofia Dellstig; [2018]
    Nyckelord :Voice teaching; performance preparations; phenomenology; qualitative interviews; performance and communication; Sångundervisning; sceniskt förberedelsearbete; fenomenologi; kvalitativa intervjuer; framträ-dande och kommunikation;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att genom intervjuer undersöka hur sånglärare erfar att de arbetar med   sceniska förberedelser i sin undervisning och även deras tolkning och syn på begreppet. I bakgrundskapitlet presenteras litteratur och forskning som är relevant för studien. LÄS MER

  3. 3. Att gestalta visor från Östergötland - Ett sökande efter sånglig identitet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Lisa Johansson; [2017]
    Nyckelord :musikpedagogik Description in artistic process; utbildningsvetenskap; konstnärlig processbeskrivning; scenisk gestaltning; ReeBoot Omstart; interpretation; sångteknik; Folkmusik; identitet; Visor; folk music; folk songs; identity; Scenic form; singing technique; Educational Science; Music Education; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : Under en period mellan 1700-talet till början av 1900-talet upptecknades en mängd folksånger och danslåtar i Östergötland, min hembygd. Syftet med detta arbete är att artikulera kunskap om en scenmusikalisk process som i sin tur haft som mål att synliggöra detta material: genom att välja ut, arrangera, programsätta och tillsammans med medmusiker framföra östgötska visor har jag i en processbeskrivande fallstudie velat undersöka hur de kan bilda en scenmusikalisk helhet som kommunicerar detta skiftande historiska material till en publik i vår tid. LÄS MER

  4. 4. Drömmar : att nå fram till publiken med känsla och budskap

    Kandidat-uppsats, Institutionen för musik- och medieproduktion

    Författare :Mathias Correia de Melo; [2013]
    Nyckelord :Musikproduktion; scenisk kommunikation; interfolierade mellanpartier; livekonsert; scenisk prestation;

    Sammanfattning : Tack vare mitt intresse för livemusik och den magi som kan skapas i kontakten mellan artister och publik har jag i det har examensarbetet genomfört två musikproduktioner, i konsertform, som handlar om drömmar. Mitt syfte med dessa musikproduktioner har primärt varit att undersöka hur man som artist, genom musik och interfolierade mellanpartier - alltså den verbala kommunikationen mellan låtar under en konsert som kommunikationsmedel, når ut till sin publik. LÄS MER

  5. 5. Scennärvaro

    L3-uppsats, Kungl. Musikhögskolan

    Författare :Ester Årman; [2010]
    Nyckelord :scenisk framställning; scenisk gestaltning; scenisk kommunikation; scennärvaro; interpretation; flow; sång; sångundervisning; sånginterpretation; sångpedagogik;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen är ett försök att ringa in och samla ihop tankar kring vad det är att vara närvarande på scen samt hur man kan lära ut det. Arbetet innehåller citat och referat från intervjuer med sju personer: En skådespelare, en koreograf, en jazzsaxofonist och improvisatör, två sångerskor och sångpedagoger, en sångerska och låtskrivare samt en klassisk altviolininst. LÄS MER