Sökning: "schemalagda aktiviteter"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden schemalagda aktiviteter.

  1. 1. Barns perspektiv på den fria leken i fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Louise Juuri; Malin Lif; [2023]
    Nyckelord :Barns perspektiv; Fri lek; Pedagogens roll; Barndomssociologisk teori;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka barns perspektiv om den schemalagda fria leken i fritidshemmet. Studiens frågeställningar var, hur eleverna upplever den schemalagda fria leken och vad eleverna upplever begränsar den fria leken. För att undersöka detta genomförde vi två kvalitativa semistrukturerade gruppintervjuer med barn. LÄS MER

  2. 2. ”Den fria leken är inte fri” : En kvalitativ studie om barns fria lek och krigslekar i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Hathaikan Ngamnual; Ioana Popescu; [2021]
    Nyckelord :Fri lek; krigslek; makt; styrning och norm;

    Sammanfattning : Abstract   Vårt examensarbete syftar till att undersöka pedagogernas syn på barns fria lek och faktorer som påverkar barns möjlighet till den fria leken i förskolan. Vidare, undersöker vi pedagogernas förhållningssätt om leken övergår till en krigslek samt när, hur och på vilka grunder anser pedagogerna att det är lämpligt att ingripa i barns lek. LÄS MER

  3. 3. Vad tycker elever om pulsträning? : En studie om elevers upplevelser av schemalagd pulsträning i skolan

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Pontus Nebaeus; [2018]
    Nyckelord :Hälsa; Inlärning; Motivation;

    Sammanfattning : Sedan starten av ett pulsprojekt i Naperville, USA, har flera skolor i Sverige börjat arbeta med pulsträning som ett sätt att öka inlärningen hos elever. Eleverna genomför pulshöjande aktiviteter i en given ansträngningsnivå som sedan ska öka koncentrationen och ge förbättrade resultat i efterföljande teoretiska lektioner. LÄS MER

  4. 4. "Skolan är en nyckelfaktor för att få barn att röra sig mer" : en kvalitativ studie om högstadielärares attityder till fysisk aktivitet

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Avdelningen för folkhälsovetenskap

    Författare :Caroline Lindelöw; Emilia Molin; [2018]
    Nyckelord :Attitudes; health promotion; physical activity; public health; school time; secondary teachers; Attityder; folkhälsa; fysisk aktivitet; hälsofrämjande; högstadielärare; skoltid;

    Sammanfattning : En ökad mängd interventioner av fysisk aktivitet och rörelse under skoltiden, har positiva effekter på elevernas hälsa och skolresultat, samt minskar tiden som utgörs av stillasittande aktiviteter. Fysisk aktivitet är dessutom en friskfaktor för att minska risken att drabbas av vanliga folksjukdomar och skapar goda förutsättningar för folkhälsan. LÄS MER

  5. 5. “Äntligen, de säger alltid äntligen…” En fallstudie om ett programöverskridande projekt mellan språkintroelever och elever i ordinarie klasser.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Pedagogik

    Författare :Marcus Amasalidis; Pernilla Dahlqvist; [2017]
    Nyckelord :kommunikation; kulturmöten; inklusion; nyanlända; språkintroelever; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med vår uppsats har varit att undersöka språkintroelevers upplevelse av hur schemalagda programöverskridande aktiviteter påverkar inklusion samt hur detta tar sig uttryck. Bakgrunden till studien är den ökade globalisering vi står inför och den ökade rörligheten över nationsgränserna, som för många aldrig varit lättare men för andra innebär att riskera livet. LÄS MER