Sökning: "school resources"

Visar resultat 1 - 5 av 1251 uppsatser innehållade orden school resources.

  1. 1. Synergieffekt eller spel för galleriet? : Samverkan mellan skolan och Barn- och ungdomspsykiatrin (BUP)

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier (from 2013)

    Författare :Ulrika Sten; Josefin Berglund; [2024]
    Nyckelord :Collaboration; Mental illness; School; Child- and adolescent psychiatry; Samverkan; Psykisk ohälsa; Skolan; Barn- och ungdomspsykiatrin;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka samverkan mellan skolan och Barn- och ungdomspsykiatrin (BUP) utifrån professionellas upplevelser. För att besvara studiens syfte antogs en kvalitativ ansats där sju halvstrukturerade intervjuer genomfördes med kuratorer och enhetschef från BUP samt skolkuratorer och skolsköterska från skolans elevhälsa. LÄS MER

  2. 2. Förskolerektorers reflektioner kring förutsättningar och stöd för skolutvecklingsuppdraget

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Johanna Jönsson; [2024]
    Nyckelord :Principal; pre-school; conditions; support; school development; theory of professionalization; Rektor; förskola; förutsättning; stöd; skolutveckling; professionsteori;

    Sammanfattning : Abstract As written in the pre-school's governing documents, principals are responsible for the work with school development and systematic quality work in the organization. In previous studies and in reports from the Swedish National Agency for Education, criticism has been given regarding, among other things, the lack of prerequisites and support for principals in carrying out school development. LÄS MER

  3. 3. ADHD-diagnos: handlingsutrymme, attityder och en social konstruktion - En djupgående kvalitativ studie om skolpersonals syn på ADHD-diagnosen och kopplade stödinsatser.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Cajsa Lindroth Falk; Blendona Ukehajdaraj; [2024]
    Nyckelord :ADHD; diagnosis; discourses; school; knowledge; power; stigma; social construction; efforts; gender; Social Sciences;

    Sammanfattning : This study aims to analyze how school staff perceive children diagnosed with ADHD, along with the associated support measures and autonomy. Utilizing a qualitative approach with semi-structured interviews presented in vignette form, five individuals from three different schools in the Malmö and Lund areas were interviewed. LÄS MER

  4. 4. Ett komplext fenomen; Skolpersonals berättelser om arbetet med hemmasittare

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Ebba Ulesköld; Johanna Sternskog; [2024]
    Nyckelord :“stay-at-home children”; cooperation; discretion; hemmasittare; samarbete; handlingsutrymme; Social Sciences;

    Sammanfattning : The purpose of this paper was to gain an in-depth understanding of the phenomenon of “stay-at-home children” and how the personnel at a school explain their work with pupils who are “stay-at-home children”. We also aimed to explore the opportunities school staff have to prevent pupils from becoming “stay-at-home children” and how they collaborate as a team. LÄS MER

  5. 5. "När det kommer fram så tänker man "oj liksom, det har varit ganska osynligt det här barnet". Skolkuratorers beskrivningar av att arbeta med barn som utsätts för våld i hemmet

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Clara Böttern Svensson; Sandra Wideroos; [2024]
    Nyckelord :child abuse; domestic violence; school; school counselor; skolkurator; våld i hemmet; skola; Social Sciences;

    Sammanfattning : This study aimed to examine how school counselors work with children who experience domestic violence, as well as which challenges they face in their work with this group. The study is based on six qualitative interviews with school counselors who all have experience working with children exposed to domestic violence. LÄS MER