Sökning: "se dig själv"

Visar resultat 1 - 5 av 136 uppsatser innehållade orden se dig själv.

  1. 1. Kan du vara mer dig själv? En skådespelares undersökande av begreppet ”att vara sig själv” som metod i det sceniska gestaltningsarbetet.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik

    Författare :Lovisa Perman; [2023-05-30]
    Nyckelord :Skådespeleri; skådespelarteknik; skådespelarmetod; skådespelarverktyg; psykofysik; karaktärsarbete; tillit; närvaro; hängivelse; uppriktighet; avspänning;

    Sammanfattning : Kan du vara mer dig själv? Vad innebär den instruktionen för en skådespelare i det gestaltande arbetet? Utifrån ett skådespelarperspektiv utreds och definieras begreppet ”att vara sig själv”, vilka tillvägagångssätt finns och vilka fördelar och nackdelar står att vinna? Undersökandet utgår ifrån praktiskt arbete med föreställningen De försvunna barnens skog på Teater Halland samt diskussion med delar ur ensemblen. Vidare används skådespelarteoretisk litteratur och intervjuer med experter inom skådespeleri, pedagogik, psykologi samt yoga. LÄS MER

  2. 2. ”Du får skylla dig själv!” : - en netnografisk studie om informellt hjälpsökande på internet vid våld i nära relation

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Mikaela Peereboom; Maja Barrdahl; [2023]
    Nyckelord :intimate partner violence; men´s violence against women; seeking help on the internet; stigmatization; victim blaming; women s vulnerability; hjälpsökande på internet; kvinnors utsatthet; mäns våld mot kvinnor; skuldbeläggande; stigmatisering; våld i nära relation;

    Sammanfattning : Intimate partner violence is one of the most common forms of violence againstwomen and is a widespread social problem that affects women among allsocioeconomic, religious and cultural groups. It is the social services responsibilityto meet these women and to especially consider the well-being of women who havebeen exposed to violence or abuse by a partner. LÄS MER

  3. 3. Inkludering på fritidshemmet : En kvalitativ analys av intervjuer med fritidshemspersonal

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Annika Strömstedt; [2023]
    Nyckelord :Inclusion; Participation; Clarifying pedagogy; Relationships; Adjustments; Leisure centres; Inkludering; Delaktighet; Tydliggörande pedagogik; Relationer; Anpassningar; Fritidshem;

    Sammanfattning : I skolan så ska utbildningen vara likvärdig, och det betyder att man behöver ta hänsyn till elevers olika förutsättningar och behov. Att skapa en verksamhet som är anpassad för alla individer, vilket betyder att ibland behöver man göra anpassningar. LÄS MER

  4. 4. Ge av dig själv, så får du massor tillbaka : En hermeneutisk studie om vad som motiverar människor till att arbeta idéellt

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Arvid Öhlin; Klimentini Karyda; [2023]
    Nyckelord :Motivation; medvetenhet; ideellt arbete; volontär; hermeneutik;

    Sammanfattning : Nyheter och media florerar med uppmaningar och information gällande problematiken i samhället, om hur människor mår väldigt dåligt och att resurserna inte räcker till. För närvarande studerar intresserar sig i stället för att lyfta fram människor som faktiskt hjälper andra människor, volontärarbetare inom ideella organisationer. LÄS MER

  5. 5. Help! My mother wants to follow me on Instagram! : Which strategies do young adults in Sweden use, when facing context and time collapse.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Malou Andersson; Emma Heed; [2023]
    Nyckelord :: Context Collapse; Time Collapse; Social Media; Self-presentation; Privacy; Kontext kollaps; Tids Kollaps; Sociala Medier; Självpresentation; Integritet;

    Sammanfattning : Young adults spend a lot of their time on social media where they share their lives with friends, family, colleagues, acquaintances, ect. Wesch (2009) explains that things posted on social media such as YouTube can be viewed by anybody, everybody, and nobody, anywhere in the world all at once. LÄS MER