Sökning: "selektiva traditioner"
Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden selektiva traditioner.
1. Hur lärare beskriver, motiverar elever och teoretiskt förankrar det praktiska arbetet i teknikundervisningen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka hur verksamma tekniklärare beskriver, motiverarelever och teoretiskt förankrar de praktiska momenten i teknikundervisningen. Tvåhuvudfrågor har formulerats, med några underfrågor: (1) Hur beskriver lärarna sinteknikundervisning för att möta eleverna i deras tidigare erfarenheter av teknik ochbidra till motivation och aktivt deltagande? (2A) På vilket sätt beskriver lärarna detpraktiska arbetet, och i synnerhet dess relation till innehållet? (2B) Vilka utmaningarmöter lärare när de arbetar med det praktiska? (2C) Vilka normer och eventuellaselektiva traditioner kommer till uttryck i lärarnas beskrivning av sinundervisningspraktik? Studien är teoretiskt förankrad i en pragmatisk teori ochinkluderar begrepp som ett transaktionellt meningsskapande, elevers tidigareerfarenheter, kontinuitet och förändring. LÄS MER
2. Digitalt eller analogt? : Läromedelsanalys av analoga och digitala läromedel i geografi
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionenSammanfattning : Syftet med har varit att undersöka skillnader och likheter mellan digitala och analoga läromedel från högstadiet inom ämnet geografi. För avgränsandet av syftet så har teoretiska ramverk och begrepp valts ut för att specificera undersökningen, främst selektiva traditioner och multimodal kommunikation har använts för detta ändamål. LÄS MER
3. Håller det? : Studie av hållbar utveckling i läroböcker och läroplaner
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Denna uppsats undersöker sambandet mellan läroplaner och läroböcker för samhällskunskap på gymnasienivå över tid utifrån hur hållbar utveckling framställs. Utbildning för hållbar utveckling har fått en mer betydande roll till samhällskunskapsundervisningen utifrån de globala målen för Agenda 2030, specifikt delmål 4.7. LÄS MER
4. Från kristendom till religionskunskap : En övergång från kristendomsundervisning till religionsundervisning Perspektiv på kristendom och selektiva traditioner
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : .... LÄS MER
5. Val och traditioner i geografilärande : en kvalitativ didaktikstudie inom Östhammars kommun
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionenSammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka lärares motivationer, förhållande till styrdokument, didaktiska val, samt om dessa val kan kopplas till selektiva traditioner. Undersökningen ägde rum inom landsbygdskommunenÖsthammar. LÄS MER