Sökning: "selektiva traditioner"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden selektiva traditioner.

  1. 1. Hur lärare beskriver, motiverar elever och teoretiskt förankrar det praktiska arbetet i teknikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Adi Hadzikadunic; [2024]
    Nyckelord :Elevers tidigare erfarenheter; Motivation; Relationen praktiskt - teoretiskt; Selektiva traditioner; Teknikdidaktik; Tekniklärare;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka hur verksamma tekniklärare beskriver, motiverarelever och teoretiskt förankrar de praktiska momenten i teknikundervisningen. Tvåhuvudfrågor har formulerats, med några underfrågor: (1) Hur beskriver lärarna sinteknikundervisning för att möta eleverna i deras tidigare erfarenheter av teknik ochbidra till motivation och aktivt deltagande? (2A) På vilket sätt beskriver lärarna detpraktiska arbetet, och i synnerhet dess relation till innehållet? (2B) Vilka utmaningarmöter lärare när de arbetar med det praktiska? (2C) Vilka normer och eventuellaselektiva traditioner kommer till uttryck i lärarnas beskrivning av sinundervisningspraktik? Studien är teoretiskt förankrad i en pragmatisk teori ochinkluderar begrepp som ett transaktionellt meningsskapande, elevers tidigareerfarenheter, kontinuitet och förändring. LÄS MER

  2. 2. Digitalt eller analogt? : Läromedelsanalys av analoga och digitala läromedel i geografi

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

    Författare :Anton Karlsson; [2023]
    Nyckelord :Didaktik; Geografididaktik; läromedelsanalys; digitala läromedel;

    Sammanfattning : Syftet med har varit att undersöka skillnader och likheter mellan digitala och analoga läromedel från högstadiet inom ämnet geografi. För avgränsandet av syftet så har teoretiska ramverk och begrepp valts ut för att specificera undersökningen, främst selektiva traditioner och multimodal kommunikation har använts för detta ändamål. LÄS MER

  3. 3. Håller det? : Studie av hållbar utveckling i läroböcker och läroplaner

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Erik Dahl; Amos Lundkvist; [2023]
    Nyckelord :Utbildning för hållbar utveckling; hållbar utveckling; samhällskunskap; gymnasiet; selektiva undervisningstraditioner; dimensioner av hållbar utveckling; ramfaktorteori; meningserbjudande; läroboksanalys;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker sambandet mellan läroplaner och läroböcker för samhällskunskap på gymnasienivå över tid utifrån hur hållbar utveckling framställs. Utbildning för hållbar utveckling har fått en mer betydande roll till samhällskunskapsundervisningen utifrån de globala målen för Agenda 2030, specifikt delmål 4.7. LÄS MER

  4. 4. Från kristendom till religionskunskap : En övergång från kristendomsundervisning till religionsundervisning Perspektiv på kristendom och selektiva traditioner

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Andre Melki; [2023]
    Nyckelord :Från kristendom till religionskunskap;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 5. Val och traditioner i geografilärande : en kvalitativ didaktikstudie inom Östhammars kommun

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

    Författare :Kevin Hillbom Strömer; [2023]
    Nyckelord :Geografi; didaktik; selektiva traditioner; styrdokument; Östhammar;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka lärares motivationer, förhållande till styrdokument, didaktiska val, samt om dessa val kan kopplas till selektiva traditioner. Undersökningen ägde rum inom landsbygdskommunenÖsthammar. LÄS MER