Avancerad sökning
Hittade 5 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. Semi-Supervised Domain Adaptation for Semantic Segmentation with Consistency Regularization : A learning framework under scarce dense labels
Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : Learning from unlabeled data is a topic of critical significance in machine learning, as the large datasets required to train ever-growing models are costly and impractical to annotate. Semi-Supervised Learning (SSL) methods aim to learn from a few labels and a large unlabeled dataset. LÄS MER
2. News article segmentation using multimodal input : Using Mask R-CNN and sentence transformers
Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : In this century and the last, serious efforts have been made to digitize the content housed by libraries across the world. In order to open up these volumes to content-based information retrieval, independent elements such as headlines, body text, bylines, images and captions ideally need to be connected semantically as article-level units. LÄS MER
3. Rapporter med attityd? : En analys av hur Finanspolitiska rådet hanterar värderingar i sin skrivpraktik och i sina texter
Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språkSammanfattning : Finanspolitiska rådets uppgift är att göra en oberoende granskning av regeringens finanspolitik. Denna granskning redovisas i en årlig rapport. LÄS MER
4. En kartläggning av kalendariska termer i svenskt teckenspråk
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för lingvistikSammanfattning : Kartläggningen av kalendariska tecken som semantisk domän i det svenska teckenspråket grundar sig på en pågående tjeckisk teckenspråkstypologisk studie. Parametrar som kartläggningen fokuserar på är bokstaverade tecken, sammansatta tecken, sifferinkorporering och tecken som placeras utmed tidslinjer. LÄS MER
5. ”De e ju lite sunt förnuft å så...” : Om lärares perspektiv på fostran
Magister-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna studie har varit att se hur lärare i årskurs 1, 3 och 6 i olika socioekonomiska områden resonerar kring fostran i skolan. Studien grundar sig i en fundering som framkom i och med min C-uppsats: hur ser lärare på begreppet fostran? I den svenska läroplanen talas det om en fostran som inte är definierad och då det är lärarna som senare ska implementera sin tolkning av begreppet i sin verksamhet, är det intressant att se hur lärare resonerar kring begreppet. LÄS MER