Sökning: "semiotisk filmanalys"
Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden semiotisk filmanalys.
1. Från svartvitt till färg men ännu inte riktigt en regnbåge - En semiotisk bildanalys av Disneys två versioner av Skönheten och Odjuret
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kulturvetenskaperSammanfattning : I vårt arbete har vi valt att göra en semiotisk analys för att undersöka stereotypa könsnormer samt hur de förändras i de två versionerna av Disneys saga Skönheten och Odjuret. Detta har vi gjort genom att titta på specifika karaktärer och scener samt jämfört de två versionerna emellan. LÄS MER
2. Dags att ändra skönhetsidealen : Dove Reverse selfie
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Feminism som marknadsvara - en semiotisk analys av Doves Reverse selfie kampanj. Varje dag utsätts vi för reklam med olika kommersiella budskap. Det är därför det är viktigt för företag att marknadsföra sig med något speciellt för att sticka ut. Flera företag har börjat ta del av samhällsdiskurser som marknadsstrategi. LÄS MER
3. Sexobjekt, förebild eller båda? : En komparativ semiotisk analys av den kvinnliga huvudkaraktären i två Spider-man filmer
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)Sammanfattning : Denna uppsats har undersökt hur de kvinnliga huvudkaraktärerna i två Spider-man filmer framställs och om det finns några skillnader utifrån ett könsstereotypiskt perspektiv. Frågeställningen som har undersökts är: Hur skiljer sig framställningen av den kvinnliga huvudkaraktären i Spider-man från Spider-man: Far from home, utifrån ett könsstereotypiskt perspektiv? För att ta reda på detta har en komparativ semiotisk analys gjorts på fyra scener från vardera film där olika tecken analyserats utifrån konnotation och denotation. LÄS MER
4. Varumärkesidentifikation i reklamfilm : En filmanalys om miljö och scenografi
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälleSammanfattning : Fler företag etablerar sig på marknaden där de erbjuder liknande produkter och tjänster.För att skapa ett mervärde till kund kan reklamskapare i marknadskommunikationvisualisera detta i form av attityder. Uppsatsen syftar till att undersöka användandet avmiljöer och scenografi i reklamfilm för att stärka varumärkesidentifikation. LÄS MER
5. Besatt av Ondska : En semiotisk filmanalys av ondska och besatthet i filmerna Insidious 2 och The Conjuring 2.
Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, ÄmnesforskningSammanfattning : .... LÄS MER