Sökning: "sence of coherence SOC"
Visar resultat 1 - 5 av 28 uppsatser innehållade orden sence of coherence SOC.
1. Att leva med ångest : Individens upplevelse av ångestproblematik samt erfarenheter av stöd
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärdSammanfattning : Studien syftar till att undersöka människors upplevelser av ångestproblematik samt deras erfarenheter av stöd från omgivning, arbetsplats samt hälso-och sjukvård. Teorier som användes för att förstå och förklara individens upplevelser var kristeori samt det salutogena perspektivet/ KASAM. LÄS MER
2. Frihet, trygghet och beroende - En kvalitativ intervjustudie om unga smartphoneanvändare
Master-uppsats, Lunds universitet/SocialhögskolanSammanfattning : This qualitative study aims to investigate the meaning of the smartphone for young people as well as the way young people experience their parents and the staff at schools relating to them using their smartphones. It also investigates young peoples thoughts about restrictions made by their parents and the staff at school and if or in what ways the restrictions may affect the relationship between adults and young people. LÄS MER
3. Arbetsgruppens och ledarskapets betydelse för socialarbetarens välmående inom barnskyddet
Master-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för socialt arbete och kriminologiSammanfattning : Social workers in child protection work are facing a stressful working environment that can result in burnout and job exit for some social workers. Many risk factors are described regarding the working environment of child protection social workers, but less is known about the protective factors which motivates and support child protection workers to stay in this field. LÄS MER
4. Övergången mellan årskurs 6 och årskurs 7 : Mentorers upplevelser och framgångsfaktorer ur ett specialpedagogiskt perspektiv
Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Den här studien handlar om övergången mellan årskurs 6 och årskurs 7 för elever i behov av särskilt stöd. Syftet var att undersöka hur mentorer upplever övergångsprocessen samt vilka framgångsfaktorer och förbättringsområden de anser finns. LÄS MER
5. Gymnasieungdomars upplevelse av stress : Prediceras stress av personlighetsegenskaper, känsla av sammanhang eller programinriktning?
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka om gymnasieungdomars upplevda stress prediceras av personlighetsegenskaper, val av programinriktning och känsla av sammanhang (KASAM). För att uppnå studiens syfte har frågeställningen Skiljer sig gymnasieungdomars upplevelse av stress beroende på KASAM, personlighetsegenskaper och programinriktning? varit utgångspunkt. LÄS MER