Sökning: "sexy"

Visar resultat 1 - 5 av 36 uppsatser innehållade ordet sexy.

  1. 1. Sexy Women and Unmanly Men : Representations of Librarians Onscreen

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Camille Nampetch; [2023]
    Nyckelord :librarian representation; hegemonic masculinity; the male gaze;

    Sammanfattning : This study investigates the representations of librarians in movies spanning from the years 2012 to 2022 from a gender perspective using thematic analysis. Being a female-dominated profession with an increasing use of technology, the goal is to see how librarians are being portrayed today and how that might affect the perceptions of librarianship. LÄS MER

  2. 2. Sex säljer! Sexualisering av kvinnan inom digital marknadskommunikation : En studie med modebranschens fast fashion-segment i fokus

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Jenny Widjestam; Amanda Skoglund; Rebecka Enevoldson; [2022]
    Nyckelord :symbols for sex; sexualization of women; marketing communication; digital marketing communication; fast fashion; marketing culture; sexual messages; Symboler för sex; sexualisering av kvinnan; marknadskommunikation; digital marknadskommunikation; fast fashion; marknadsföringskultur; sexuella budskap;

    Sammanfattning : Sedan långt tillbaka i tiden har sexualisering använts inom marknadsföring som ett strategiskt verktyg för att öka och bibehålla konsumenters uppmärksamhet. Numera har digitaliseringen av marknadskommunikation lett till att konkurrensen om konsumenters uppmärksamhet är hårdare än någonsin. LÄS MER

  3. 3. Sexy 16-Year-Old Baby-Eater: Gendered, Sexualized, and Racialized Discourses in Exalted, Second Edition

    Master-uppsats, Institutionen för tillämpad informationsteknologi

    Författare :Niels-Martin Ström Josefsen; [2021-11-26]
    Nyckelord :Roleplaying games; Exalted; feminist post-structural discourse analysis; representation; geek culture; race; gender; sexuality; Dungeons Dragons; discourses; White Wolf; misogyny; fantasy; genre subversion; social constructivism; media tropes; monstrous women; monstrous motherhood; infantilization; trans representation; sexualization; animalization;

    Sammanfattning : Previous research finds roleplaying games, as well as the wider spectrum of geek culture that they exist within, to be defined by discourses favoring a white, heterosexual, cis-male viewpoint, drawing up and reproducing stereotypes and tropes that are inherently misogynist, homophobic, and racist. Heretofore, research into discourses of gender, sexuality, and race in roleplaying games has focused overwhelmingly on market leader Dungeons & Dragons (1971- ongoing), largely neglecting to scrutinize other well-established titles that may adhere to or break from the same tendencies. LÄS MER

  4. 4. ”Upp på bordet och dansa lite sexy”: Inkluderande maskulinitet i svenska ungdomsserien Eagles

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Jimmy Jonecrantz; [2021]
    Nyckelord :Genus; Maskulinitet; Inkluderande maskulinitet; Homohysteri; Homosocialitet; Social Sciences;

    Sammanfattning : Trots att forskning i västerländska länder visat på en förändring i hur unga män uttrycker manlighet och vänskap, så kallad inkluderande maskulinitet (Anderson, 2012; McCormack, 2013), så har detta ännu inte gjort något större avtryck i svensk maskulinitetssforskning. Denna bidrar till detta forskningsfält genom att studera hur maskulinitet uttrycks i den svenska ungdomsserien Eagles, med hjälp av en textuell-kontextuell-sociohistorisk modell utvecklad av Lindgren (2009). LÄS MER

  5. 5. "Alla är superglada, har skitkul och är dösnygga" : En kvalitativ intervjustudie om unga kvinnors upplevelser av sin sociala medieanvändning och sin framställning online.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

    Författare :Frida Olofsson; Matilda Almquist; [2021]
    Nyckelord :Social media; self-presentation; body image; sexual self-presentation; likes; social comparison; qualitative method; thematic analysis.; Sociala medier; framställning; kroppsuppfattning; sexuell-självpresentation; likes; social jämförelse; kvalitativ metod; tematisk analys.;

    Sammanfattning : In 2020, 89% of Internet users in Sweden used social media and young women reported the highest frequency of use. Through a qualitative approach, the aim was to gain an understanding of young women's experiences of their social media use and online self-presentation. The participants were women between the ages of 18-23 years. LÄS MER