Sökning: "situerat lärande säljö"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden situerat lärande säljö.

  1. 1. Utomhuspedagogik - Att lära i och om sin närmiljö - En kvalitativ studie om hur lärare använder sig av läroplanens riktlinjer för att främja utevistelse i fritidshemmets verksamhet.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Angelica Nielsen; Fredrik Mohlén; [2022-03-16]
    Nyckelord :Fritidshem; utomhuspedagogik; utomhusundervisning; utevistelse; närmiljöer; styrdokument; situerat lärande; erfarenhetsbaserat lärande;

    Sammanfattning : Vi har liknande erfarenheter från att ha jobbat och besökt flera fritidshem på olika platser med skiljaktiga miljöer. Vår erfarenhet av utevistelse i fritidshemmets verksamhet är att utevistelsen oftast kopplas till elevers rörelsebehov och fria lek. LÄS MER

  2. 2. ”INTRODUKTIONEN SER MER STRUKTURERAD UT PÅ PAPPER” En kvalitativ studie om nyanställdas beskrivningar av deras arbetsintroduktion

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Linda Johansson; Jonathan Juhlin; [2020-01-07]
    Nyckelord :Nyanställda; praxisgemenskap; self-efficacy; situerat lärande; socialisation;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur universitetsanställda, som blivit anställda under de senaste 12 månaderna, erfar och tolkar organisationens checklista för nyanställda, socialisationsprocessen samt lärandet på sin nya arbetsplats. Teori: Det sociokulturella perspektivet såsom det beskrivs utifrån Säljö samt att det breda begreppet socialisation beskrivs och mynnar ut i ett fokus på socialisationsprocessen och socialisationsstrategier. LÄS MER

  3. 3. Skolbiblioteket - ett annat rum : Undersökande studie av hur gymnasieelever uppfattar sitt fysiska skolbibliotek

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Therése Gröhn; [2018]
    Nyckelord :Bibliotek; skolbibliotek; gymnasiebibliotek; skolbiblioteksrummet; skolbiblioteket som miljö; mötesplatser; situerat lärande; Four Spaces;

    Sammanfattning : This bachelor thesis explores why students in high school visit their school library and how they perceive the physical environment of the school library as a space. An interview study, including both individual and group interviews, were conducted with students visiting the school library. LÄS MER

  4. 4. Tyst yrkeskunnande på Negotium : - En kvalitativ fallstudie av ett konsultföretag

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Simon Persson; Stefan Norell; [2015]
    Nyckelord :tacit knowledge; tacit knowing; knowledge sharing; knowledge management; situated learning; tyst kunskap; tyst yrkeskunnande; kunskapsdelning; knowledge management; situerat lärande;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att inom fältet knowledge management, samt ur ett situerat lärandeperspektiv, skapa en ökad förståelse för hur medarbetares tysta yrkeskunnande synliggörs, delas, integreras och reproduceras i organisationen. För att möjliggöra undersökandet av detta syfte har tre frågeställningar definierats; I vilka situationer synliggörs tyst yrkeskunnande? Hur delas tyst yrkeskunnande? Vilken roll spelar organisationskulturen för delande av tyst yrkeskunnande? Det empiriska materialet har samlats in genom nio semistrukturerade intervjuer på det undersökta fallföretaget. LÄS MER

  5. 5. Elevers erfarenheter av och uppfattningar om läsning och läsningens betydelse i skolan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Eva Helin Henriksson; Annika Norlin; [2014-03-27]
    Nyckelord :läsning; sociokulturellt lärande; självförtroende;

    Sammanfattning : Syfte Syftet är att studera elevers uppfattningar om läsning och läsundervisningens betydelse i skolan. • Vilka faktorer i hem och skola påverkar, enligt eleverna, deras läsutveckling? • Hur ser eleverna på sig själva som läsare? • Hur förstår eleverna vikten av att kunna läsa? Teori Studien utgår från ett sociokulturellt perspektiv på lärande, som innebär en helhetssyn på människan. LÄS MER