Sökning: "självvärdering"

Visar resultat 1 - 5 av 61 uppsatser innehållade ordet självvärdering.

  1. 1. När högstadieelever får säga sitt : En kvantitativ studie av elevers självskattning inom motivation, självkänsla, självtillit och självvärdering av matematikkunskaper

    M1-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Karin Karlsson; Annika Rönning Olsson; [2023]
    Nyckelord :Självtillit; självkänsla; självskattning av ämneskunskaper i matematik och motivation;

    Sammanfattning : Skolämnet matematik är för många elever ett utmanande ämne och motivation är en avgörande faktor för att lära sig och också orka kämpa vidare när det är svårt. Det finns olika teorier om vad som påverkar motivationen och i denna uppsats så har vi valt ut fyra teorier som vi undersökt närmare, för att se om det finns något samband mellan hur högstadieelever skattar sin självtillit, självkänsla, motivation och självvärdering av ämneskunskaper. LÄS MER

  2. 2. Self-assessment for SMEs to address operational and environmental performance. : Combining SCOR, SustainableSCOR, and LCA methodologies in the food industry

    Master-uppsats, KTH/Hållbar utveckling, miljövetenskap och teknik

    Författare :Franz Rothschild; [2022]
    Nyckelord :Supply chain management; environmental management; green supply chain management; sustainable chain management; performance measurement systems; SCOR; LCA; SustainableSCOR; SME;

    Sammanfattning : As world population grows, so does the demand for resources exploitation and transformation. This, in turn, has an effect in the increase of the related wastes. Facing these challenges by designing and developing sustainable products and supply chains, processes, operations, and management is becoming increasingly important. LÄS MER

  3. 3. Omsorgsbegreppet i en lärandediskurs : en studie om hur barns kropp och behov konstrueras i förskolans praktik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Thobias Bernardo Hörlin; [2022]
    Nyckelord :barns behov; barns kropp; förskola; omsorg;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka och belysa förskjutningen av omsorgsbegreppet i förskolan genom att granska hur omsorgen tar sig uttryck i förskolans egna dokument och självvärdering. Blicken riktas mot hur barns behov och kropp förstås och konstrueras i förskolans systematiska kvalitetsdokument. LÄS MER

  4. 4. Formativ återkoppling i klarinettundervisning på gymnasiet : En kvalitativ undersökning med fallstudier i Sverige och Italien

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Sara Cazzanelli; [2021]
    Nyckelord :Design för lärande; feedback; formativ återkoppling; klarinettundervisning; multimodalitet; motivation; självvärdering;

    Sammanfattning : Lärandet i instrumentalundervisning är en process som sker över tid och som påverkas av lärarens val av och erbjudande om kommunikativa och pedagogiska resurser, som kan användas formativt för att främja elevens utveckling. Denna studies syfte var att undersöka och analysera formativ återkoppling i enskild instrumental undervisning i klarinett på gymnasiet, med fokus på tre temaområden: dialog och kommunikation, motivation och drivkrafter samt självvärdering och självreflektion. LÄS MER

  5. 5. Matematisk självkänsla : En metasyntes om hur begreppet används i forskningslitteratur

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Matematiska institutionen

    Författare :Adam Gustafsson; Karl Törnered; [2019]
    Nyckelord :domain-specific self-esteem; mathematical self-esteem; mathematical anxiety; Domänspecifik självkänsla; matematisk självkänsla; matematikångest;

    Sammanfattning : Vissa elever ser matematik som sitt favoritämne, andra känner ängslan för att de inte känner sig lika duktiga som övriga klasskamrater. Det vore därför användbart att dämpa elevers ångest och oro genom att arbeta med elevers matematiska självkänsla i klassrummet. Frågeställningarna för föreliggande examensarbete är följande: 1. LÄS MER