Sökning: "skönlitterära författare"

Visar resultat 1 - 5 av 47 uppsatser innehållade orden skönlitterära författare.

  1. 1. Det komplexa texturvalet : En kvalitativ studie om faktorer som styr svensklärares val av skönlitteratur på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Martin Norin; [2023]
    Nyckelord :Texturval; Skönlitteratur; Faktorer; Gymnasiet; Lärare;

    Sammanfattning : Det är upp till den enskilda svenskläraren att bestämma vilken skönlitteratur som ska inkluderas i undervisningen. Det medför en tydlig frihet, men samtidigt existerar olika faktorer som styr detta texturval. LÄS MER

  2. 2. Skönlitteratur i klassrummet i 2000-talets gymnasieskola : En systematisk litteraturstudie av urvalet av skönlitteratur i klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Johanna Ejdefur; Malin Jakobsson; [2023]
    Nyckelord :Litteraturundervisning; gymnasiet; skönlitteratur; tider; århundraden; svenska och internationella verk; författare; läroplan; LPF94; LGY11;

    Sammanfattning : Syftet med denna systematiska litteraturstudie är att undersöka användningen av skönlitterära verk i 2000-talets gymnasieskola kopplat till Läroplanerna för de frivilliga skolformerna från 1994 (LPF94) och Läroplanen för gymnasiet från 2011(LGY11) i ämnet svenska. Målet är att undersöka dels hur läroplanernas krav på svenska och internationella verk ser ut i vissa skolor och gymnasieklasser, dels hur läroplanernas skrivelser om skönlitterära verk från olika tider tillgodoses i gymnasieskolan. LÄS MER

  3. 3. Lärares uppfattning av litteraturstudiets syfte och kanon i svenskämnet med fokus på skönlitteratur : En fenomenografisk studie med fokus på kanonfrågan i gymnasieskolans svenskundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Josua Kalin; [2023]
    Nyckelord :Fenomenografi; kanon; gymnasieskola; svenska; skönlitteratur; litteraturundervisning;

    Sammanfattning : I förarbetet till denna studie föreligger en tidigare litteraturstudie (Kalin, 2022) i vilken konstateras att viss litteraturdidaktisk forskning, däribland (Brink 1992), Persson (2007) och Dahl (2015) med sina läromedelstudier, och Helgasson (2012) med sin egen genomgång av litteraturdidaktisk forskning och debatt om kanonfrågan, alla drar en liknande slutsats – att det finns spår av en inofficiell kanon i svenskämnet. Därtill visar bland annat Larsson (2021) och Economou (2021) lärarnas inställning till en kanon i skolan genom sina studier. LÄS MER

  4. 4. Genus och identitet i fokus vid skönlitterär läsning : En systematisk litteraturstudie om litteratursamtal som medel för att behandla genus och identitet i gymnasieskolans svenskundervisning

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärande

    Författare :Sara Strand; [2023]
    Nyckelord :Svenskundervisning; skönlitteratur; genus; jämställdhet; normer; identitet;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att bidra med kunskap om hur litteratur väljs och används som utgångspunkt för samtal om normer, genus och identitet i svenskundervisningen. Studien undersöker vad tidigare forskning förmedlar angående förhållandet mellan texten och eleven. LÄS MER

  5. 5. Litteraturhistoriska urval : En historisk jämförelse av det skönlitterära författarurvalet i tre litteraturhistoriska läroböcker för gymnasieskolans svenskämne och deras samtida läroplaner.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetik

    Författare :Sara Carlberg; [2023]
    Nyckelord :Läromedel; läroplaner; urval; utrymme; litteraturhistoria; representation; kanon; intersektionalitet.;

    Sammanfattning : Denna kvantitativa och jämförande studie undersöker författarurvalet och utrymmesfördelningen i tre litteraturhistoriska läroböcker från åren 1991–2021 för gymnasieskolans svenskämne. Utrymmesfördelningen undersöks utifrån tidsperiod, könstillhörighet och geografisk härkomst. LÄS MER