Sökning: "skönlitteratur årskurs 1"

Visar resultat 1 - 5 av 52 uppsatser innehållade orden skönlitteratur årskurs 1.

  1. 1. Högläsning och strategier som påverkar språkutveckling hos andraspråkselever : En kvalitativ intervjustudie riktad mot årskurserna 1–3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Pernilla Nilsson; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Invandring har ökat markant de senaste årtiondena vilket bidragit till att skolväsendet har fått fler flerspråkiga elever. Det ställer krav på lärare att jobba språkutvecklande utifrån ett andraspråksperspektiv. LÄS MER

  2. 2. Vänskapens betydelse för barns identitetsupplevelse : – en tematisk analys av vänskap i utvald skönlitteratur

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Dilnaz Abulkhariyeva; Angelica Hacksell; [2023]
    Nyckelord :Vänskap; skönlitterära barnböcker; utanförskap; gemenskap;

    Sammanfattning : Angelica Hacksell & Dilnaz Abulkhariyeva “Vänskapens betydelse för barns identitetsupplevelse”: en litteraturanalys av utvald skönlitteratur som vänder sig till barn och berör ämnet vänskap. Grundlärarprogrammet, inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolan årskurs 1–3, Svenska språket, Svenska, självständigt arbete inriktning F-3, grund-nivå, 15 högskolepoäng, HT 2023. LÄS MER

  3. 3. Vilka perspektiv på makt och mångfald kan lågstadieelever möta i högläsningsböcker? : En studie ur ett critical literacy-perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jenny Roos; Olsson Anna; [2022]
    Nyckelord :skönlitteratur; makt; mångfald; critical literacy; högläsningsböcker; lågstadiet;

    Sammanfattning : Högläsning i en klassrumspraktik innebär att elever gemensamt tar del av berättelser och möter karaktärer som kan medföra nya perspektiv och identifikations möjligheter.  I de inledande delarna i Lgr22, den svenska läroplanen går det att läsa att skolan ska gestalta och förmedla värden som alla människors lika värde. LÄS MER

  4. 4. Skönlitteratur och berättelser i SO-undervisningen : En kvalitativ studie om lågstadielärares erfarenheter och didaktiska val

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Ronja Anerfält; Karolina Hansson; [2022]
    Nyckelord :kvalitativa intervjuer; SO-undervisning; skönlitteratur; berättelser; årskurs 1-3; didaktiska val; erfarenheter; årskursskillnader;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med denna studie är att bidra med kunskap om hur skönlitteratur och berättelser används i SO-undervisningen i årskurs 1 och 3. De forskningsfrågor som denna studie utgår från för att bidra med kunskap om användningen av skönlitteratur och/eller berättelser i SO-undervisningen är: vilka didaktiska val gör lågstadielärarna i studien vid användning av skönlitteratur och berättelser i SO-undervisningen?, vad har lågstadielärarna i studien för erfarenheter av att använda skönlitteratur och berättelser i SO-undervisningen? samt hur ser eventuella skillnader ut vid användningen av skönlitteratur och berättelser i SO-undervisningen i åk 1 jämfört med åk 3? Studien har ett kvalitativt fokus då lågstadielärarnas resonemang kring didaktiska val och erfarenheter är centrala för att besvara forskningsfrågorna. LÄS MER

  5. 5. Läsning kräver strategier och motivation : En kvalitativ intervjustudie om hur sex lärare i årskurs 1–3 uppfattar sitt arbete kring skönlitteratur digitalt och analogt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Frida Ekman; [2022]
    Nyckelord :Läsmotivation; läsförståelse; digitala verktyg; Polylino;

    Sammanfattning : Digitala verktyg är vanligt att använda i klassrummet vid undervisningstillfällen inom ämnet svenska. För att eleverna ska utveckla sin läsförståelse arbetar lärare med litteratur både digitalt och i tryckta böcker. LÄS MER