Sökning: "skönlitteraturens betydelse för språkutveckling"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden skönlitteraturens betydelse för språkutveckling.

  1. 1. Skönlitteraturens användning i modersmålsundervisningen : En kvalitativ studie kring sex modersmålslärares användning av skönlitteratur som endel av modersmålsämnet arabiska

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Kultur-språk-medier (KSM)

    Författare :Luma Ali; Yaman Haj Darwish; [2021]
    Nyckelord :Boksamtal; modersmål; skönlitteratur; undervisning.;

    Sammanfattning : Denna studie har sin grund i lärarnas användning av skönlitteratur. Syftet har varit attundersöka hur modersmålslärare använder skönlitteratur som en del av sin undervisningi modersmålsämnet arabiska och att ta reda på vilka möjligheter och utmaningar de anseratt det finns med skönlitteratur i undervisningen. LÄS MER

  2. 2. ”Få in världen i klassrummet” : En studie om skönlitteraturens roll i gymnasieskolans SVAundervisning

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Svenska som andraspråk

    Författare :Ann-Christine Norman; [2016]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk; skönlitteratur; svenska; gymnasiet; nationella program;

    Sammanfattning : Uppsatsens övergripande syfte är att åskådliggöra hur några gymnasielärare behöriga i svenska som andraspråk respektive svenska betraktar skönlitteraturens roll i ämnet svenska som andraspråk (SVA) och hur det praktiska klassrumsarbetet med litteraturundervisning ser ut. I uppsatsen diskuteras även lärarnas syn på skönlitteraturen i SVA-ämnet i jämförelse med i svenskämnet i relation ämnes- och kursplanerna i Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola 2011. LÄS MER

  3. 3. Skönlitteraturen och ordförrådet – en studie om andraspråkslärares inställning till skönlitteraturläsning som ordinlärning

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Ida Blomqvist; [2012-07-09]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk; ndraspråksutveckling; lexikon; ordförrådsutveckling; skönlitteratur; litteratur; implicit explicit inlärning;

    Sammanfattning : Denna uppsats behandlar andraspråkslärares tankar kring ordförrådsutvecklingen hos elever med annat modersmål än svenska och vilken roll den skönlitterära texttypen spelar i denna utveckling. Flera forskare benämner just ordinlärningen som den viktigaste aspekten för andraspråkselevers språkutveckling. LÄS MER

  4. 4. ”Litteraturen är liksom gratisvägen till språket” En undersökning om lärares uppfattningar om litteraturundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Elin Wahlström; [2011]
    Nyckelord :Skönlitteratur; Språkutveckling; Svenskundervisning; Medvetenhet; Gemensamt språk;

    Sammanfattning : Syfte med undersökningen är att undersöka hur lärare resonerar om sin användning av skönlitteratur i undervisningen och uppfattar förhållandet mellan litteraturundervisning och elevers språkutveckling. Som blivande lärare och med ett stort intresse för skönlitteratur är det intressant att få lärarnas perspektiv och tankar kring de val och motiv som de har när de väljer att arbeta med skönlitteratur. LÄS MER

  5. 5. Att lära och utvecklas med hjälp av skönlitteratur

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Johanna Hedlund; Sofia Lundqvist; [2011]
    Nyckelord :lpo 94; lgr 11; skönlitteratur; språkutveckling; kunskapsutveckling; kursplanen i svenska; svenska som andraspråk; a-miljö; tematisk undervisning; boksamtal;

    Sammanfattning : BakgrundVi utgår från litteratur som beskriver skönlitteraturens roll i undervisningen. Forskningen påvisar att skönlitteraturen har en stor betydelse för lärandet. Detta betonas även i styrdo-kumenten. Den teoretiska utgångspunkt vi utgått ifrån är Vygotskij och Säljö. LÄS MER