Sökning: "skapa med lera förskola"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden skapa med lera förskola.

  1. 1. Lånad fantasi : Förskollärares uppfattning av barns bildskapande som språkfrämjandeverktyg i förskolans undervisning

    Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Malin Kedborn; [2021]
    Nyckelord :Barns bildskapande; barns språk; undervisning; samspel; fantasi; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur förskollärare uppfattar betydelsen av barns bildskapande (teckna, måla, lera mm.) för barns språkutveckling samt om och i så fall hur förskollärare använder sig av bildskapande som språkfrämjandeverktyg i sin undervisning. LÄS MER

  2. 2. ”Jag kan skapa bokstäver i lera” : Åtta pedagogers syn på estetiska uttrycksformer i förskolan.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Lina Sofia Gabrielsson; Christina Schultz; [2019]
    Nyckelord :estetiska uttrycksformer; positiv lärandeidentitet; förskola;

    Sammanfattning : Inledning Examensarbetet handlar om estetiska uttrycksformer och vilken roll de har i barns lärande. Tidigare forskning visar att de estetiska formerna både är ett lärande i sig men också att de ibland kan vara som ett hjälpmedel till att lära sig saker utifrån en form som känns trygg för barnet. LÄS MER

  3. 3. Barns möjligheter i ateljén : -En fallstudie om förskolebarns möjligheter till kreativt skapande i ateljémiljön

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, CHILD

    Författare :Jennifer Madsen; Anna Rosengren; [2016]
    Nyckelord :förskola; skapande; ateljé; pedagogik; medutforskande;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att skapa kunskap om barns möjligheter till estetiska uttrycksformer i ateljémiljöer. För att kunna besvara detta har vi använt oss av en kvalitativ forskningsmetod. LÄS MER

  4. 4. "Vi har skapat ett gemensamt språk i leran" : En fallstudie om hur en estetisk uttrycksform kan verka som medel för att främja interkulturell pedagogik i förskolan.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/Förskolepedagogisk didaktisk forskning

    Författare :Moa Josefsson; Lina Utter; [2016]
    Nyckelord :Förskola; Interkulturell pedagogik; Estetisk uttrycksform; Möten; Kommunikation;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att skapa kunskap om interkulturell pedagogik i förskolan. Studien behandlar hur arbetet med lera som en estetisk uttrycksform kan bidra till att främja interkulturell pedagogik i förskolan. Fallstudie har använts som metod där triangulering har skett via tre olika datainsamlingsmetoder. LÄS MER

  5. 5. Förskola Filtret

    Kandidat-uppsats, KTH/Arkitektur

    Författare :Madeleine Klingspor; [2016]
    Nyckelord :Förskola; Solna; Filter; Ljus; Riktning; Rörelse;

    Sammanfattning : Koncept Barn lär sig både genom stilla lek och rörelselek. Det är därför viktigt att barnen får utrymme för båda typer av lekar på före- skolan. I den stilla leken finns ett mer fokus på individen, det självständiga skapandet och utvecklingen. LÄS MER