Sökning: "skapande verksamhet i förskola"

Visar resultat 1 - 5 av 58 uppsatser innehållade orden skapande verksamhet i förskola.

  1. 1. Förskollärares resonemang kring kompetenser i undervisningen i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Linda Bladh; Matilda Blomnell; [2022]
    Nyckelord :undervisning; kompetens; förskollärare; ansvar; förskola; läroplanen; ämnesområden; bedriva;

    Sammanfattning : Undervisning har tagit en större plats i förskolan efter att den infördes i skollagen där förskolan ska arbeta med undervisning med barnen (SFS 2010:800). Undervisning är till för att barnen ska kunna få kunskaper och utvecklas inom olika områden och ämnen för kommande skolgång och framtid. LÄS MER

  2. 2. ”Jag kan skapa bokstäver i lera” : Åtta pedagogers syn på estetiska uttrycksformer i förskolan.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Lina Sofia Gabrielsson; Christina Schultz; [2019]
    Nyckelord :estetiska uttrycksformer; positiv lärandeidentitet; förskola;

    Sammanfattning : Inledning Examensarbetet handlar om estetiska uttrycksformer och vilken roll de har i barns lärande. Tidigare forskning visar att de estetiska formerna både är ett lärande i sig men också att de ibland kan vara som ett hjälpmedel till att lära sig saker utifrån en form som känns trygg för barnet. LÄS MER

  3. 3. Fritt skapande eller fritt från skapande? : En studie om bild och form i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Elina Holmberg; Karin Sondell; [2019]
    Nyckelord :bild och form; estetiska ämnen; förskola; skapande;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att få ökad förståelse för hur arbetet med bild och form som ett grundläggande uppdrag och ämnesområde i förskolans verksamhet kan tolkas, hanteras och ta sig uttryck i förskolan. Frågeställningarna som studien har utgått ifrån är synen på-, arbetet med-, samt möjligheter med bild och form i förskolan. LÄS MER

  4. 4. Skapandets betydelse för yngre barns litteracitetsutveckling : Om att erövra litteracitet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Caroline Sandlöv; Emma Ullberg; [2019]
    Nyckelord :Ateljé; ateljerista; estetiska uttrycksformer; förskola; litteracitet; litteracitetshändelser; modes; multimodalitet; multimodala resurser; skapande.;

    Sammanfattning : Sammanfattning    Den här undersökningen tar utgångspunkt i att forskning kring skapande kopplat till litteracitet är begränsad. Litteracitet är ett begrepp som kommer från eng. LÄS MER

  5. 5. "Musikens magi" En kvalitativ studie av musikens betydelse i mötet mellan pedagoger, musiker och dansare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Yemilova Valdes Martinez; Hillevi Linse; [2018]
    Nyckelord :fascination; fenomenologi; livsvärld; musik; musikdidaktik; musik i förskola;

    Sammanfattning : Den svenska förskolan styrs av en läroplan (SKOLFS 1998:16) som anger riktlinjer och mål för verksamheten. Enligt läroplanen ska förskolan sträva efter att varje barn ”utvecklar sin skapande förmåga och sin förmåga att förmedla upplevelser, tankar och erfarenheter i många uttrycksformer som lek, bild, rörelse, sång och musik, dans och drama” (SKOLFS 1998:16, s. LÄS MER