Sökning: "skillnader kriminalvård"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden skillnader kriminalvård.

  1. 1. Böcker, möblering, och beteenden : En studie om stök och bibliotekens spatiala påverkansmöjligheter

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Biblioteks- och informationsvetenskap

    Författare :Elsa Österberg; [2023]
    Nyckelord :Library; Public librarians; Correctional services; Prison librarians; Library users; Spatiality; Behaviors; Ideal type; Heterotopia; Panopticon; Panopticism; Disorderly behavior; Bibliotek; Folkbibliotekarier; Kriminalvård; Fängelsebibliotekarier; Biblioteksanvändare; Rumslighet; Beteenden; Idealtyp; Heterotopi; Panoptikon; Panopticism; Stök;

    Sammanfattning : This bachelor’s thesis deals with how the spatiality of libraries can correlate with instances of disorderly user behaviors. The fact that public libraries are among the types that are most prone to disorder, while Kriminalvården’s (the Swedish correctional service’s) librarians rarely experience similar problematic behaviors, could be said to illustrate a balancing act between anarchy and a manic need for control; where the most ideal compromise is, is based both upon personal values and the situation at hand. LÄS MER

  2. 2. ATTITYDER TILL PSYKISKT PARTNERVÅLD HOS OLIKA YRKESGRUPPER : En kvantitativ enkätstudie om attityder till psykiskt partnervåld avseende allvarlighetsgrad och skuldbeläggning hos polis, kriminalvård och kvinnojour

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskap

    Författare :Olivia Sjöblom; Emma Widström; Josefine Åberg Mohr; [2023]
    Nyckelord :Psykiskt partnervåld; attityder; allvarlighetsgrad; skuldbeläggning; yrkesgrupper; ODVS;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka huruvida det fanns attitydskillnader mellan yrkesgrupperna polis, kriminalvård och kvinnojour gällande psykiskt partnervåld. Sammanlagt deltog 124 anställda inom någon av yrkesgrupperna. Deltagarna värvades med ett bekvämlighetsurval. LÄS MER

  3. 3. Det pedagogiska mötet. En undersökning om formativ bedömning och lärande i kriminalvårdens vuxenutbildning

    Kandidat-uppsats,

    Författare : Petersson Per; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Uppsats/Examensarbete: 15av 90 hpProgram och/eller kurs: SPP 610, Specialpedagogiska programmetNivå: Avancerad nivåTermin/år: Ht/2018Handledare: Lars RönnmarkExaminator: Joanna GiotaRapport nr: HT18-2910-274- SPP610Nyckelord: Formativ bedömning, kriminalvård, återkoppling, bedömning, distansering, närmande, kognitiv påfrestning, kommunikation distansundervisning.Syfte: Denna undersöknings syfte är att titta på det pedagogiska mötet i en bedömningssituation hos lärare inom Kriminalvården. LÄS MER

  4. 4. Värdegrund eller värdelös grund? – En utvärdering av Kriminalvårdens värdegrund

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Therese Larsson; Isabell Skarhall; [2016]
    Nyckelord :Correctional; Basic values; Effectiveness model; Kriminalvård; Värdegrund; Måluppfyllelsemodell;

    Sammanfattning : Kriminalvården har genom åren fått mycket kritik för hur arbetet på anstalterna bedrivs och implementerade 2006 en värdegrund för att förtydliga hur arbetet inne på anstalterna skulle utföras för att säkerställa att verksamheten bedrevs på rätt sätt. Syftet med uppsatsen var därför att undersöka hur två organisationer, KRIS Halmstad och KRIS Kalmar, upplevde Kriminalvårdens värdegrund och därmed undersöka hur de uppfattade måluppfyllelsen. LÄS MER

  5. 5. Utbildning för en framtid i fängelse – En komparativ studie av kriminalvårdsutbildningarna i Sverige och Norge

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Nena Henriksson; [2013]
    Nyckelord :kriminalvård; kriminalomsorg; kriminalvårdare; kriminalvårdsutbildning; yrkesutbildning;

    Sammanfattning : I denna uppsats har kriminalvårdsutbildningen vid Kriminalvårdens Utbildningsorganisation i Sverige samt kriminalvårdsutbildningen vid Kriminalomsorgens utdanningssenter i Norge undersökts och jämförts. Detta har gjorts i form av en kvalitativ intervjuundersökning där utbildningsledare verksamma vid respektive utbildningsenhet samt en kriminalvårdare intervjuats. LÄS MER