Sökning: "skillnader mellan bok och film"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden skillnader mellan bok och film.

  1. 1. ”Bröder & systrar, känner ni Vinterviken?” : – En jämförande analys av tre olika versioner av Vinterviken

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Parastoo Najafi; [2023]
    Nyckelord :Unga män; utländsk härkomst; stereotyper; ungdomslitteratur; adaption; multikultur; förort;

    Sammanfattning : Denna komparativa studie analyserar och jämför Mats Wahls bok Vinterviken (1993), med två olika filmatiseringar av boken, Vinterviken (1996) av filmregissören Harald Hamrell och Vinterviken (2021) av filmregissören Alexis Almström. Syftet med studien är att jämföra framställningen av förortskillen/förorten, samt skildringen av ett vi och dem i tre verken. LÄS MER

  2. 2. Ras och Sagan om ringen : En jämförelse om hur ras gestaltas i böckerna respektive filmerna

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Emilia Jansson Skarps; [2023]
    Nyckelord :Eugenik; Filmatisering; Kulturstudier; Ras; Sagan om ringen; Tolkien;

    Sammanfattning : Det här arbetet går ut på att göra en jämförelse av J.R.R Tolkiens bok Sagan om ringen med Peter Jacksons film Sagan om ringen. De två verken jämförs med varandra i hur rasliga skillnader framstår och relateras med sina respektive historiska kontexter. LÄS MER

  3. 3. En adaptionsanalys av SVJ : – boken blir till film

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Merita Murseli; Laura Rivera; [2022]
    Nyckelord :Adaption; filmadaption; läsförståelse; reciprok undervisning; intrig; karaktär;

    Sammanfattning : Denna komparativa studie analyserar och jämför Roald Dahls kapitelbok SVJ (1988), svensk översättning, med den svenskdubbade filmen SVJ (2016) av filmregissören Steven Spielberg. Syftet med studien är att jämföra de två verkens intrig och karaktärsskildring samt undersöka de mediespecifika skillnader som uppstått i adaptionen till film. LÄS MER

  4. 4. Narnia - Häxan och Lejonet – En adaptionsstudie från bok till film

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Elin Johansson; Anna Rosander; [2020]
    Nyckelord :Karaktärer; miljö; tema; adaption; komparativ metod; Narnia Häxan och Lejonet; fantasy; narrativ analys; filmatisering;

    Sammanfattning : Uppsatsen analyserar C.S. Lewis bok Narnia - Häxan och Lejonet (1950), översatt av Birgitta Hammar (1959 publicerad av bokförlaget Bonnier Carlsen (2016) och Andrew Adamssons film med samma namn (2005). LÄS MER

  5. 5. Film i skolan - vita duken som vita tavlan : En komparativ studie om högstadieelevers perception av film och litteratur, utifrån informella och examinerande samtal i svenskundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktik

    Författare :Isabella Kubitsky Torninger; [2020]
    Nyckelord :Reading comprehension; literacy; text movability; text talk; film talk; school cinema; film education; Swedish; Läsförståelse; literacy; textrörlighet; textsamtal; film; filmpedagogik; svenska;

    Sammanfattning : In today’s Swedish classroom, film is used as a class guard, reward or a comparison to literature rather than a didactic tool. Although film is present in most students’ everyday life, literature is still seen as the highest form of fiction. LÄS MER