Sökning: "skillnader mellan olika psykologiska perspektiv"

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden skillnader mellan olika psykologiska perspektiv.

  1. 1. Erfarenheter av överbelastningsskador hos elever om går nationell idrottsutbildning: ur ett sociokulturellt och psyko-socialt perspektiv : En kvalitativ tudie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Emma Gustafsson; Moa Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Risk factors; overuse injury; NIU-students; psychology; teamsport; Riskfaktorer; överbelastningsskada; NIU-elever; psykologi; lagidrott;

    Sammanfattning : Svårigheter att hantera fysiska och psykiska krav som st.lls p. en idrottare som deltar i tävlingsidrott kan medföra skaderisker. Tidigare studier har påvisat flertalet riskfaktorer till överbelastningsskador så som tidigare stressorer, personlighet, psyko-fysiologiska, sociokulturella samt psyko-sociala faktorer. LÄS MER

  2. 2. Konsumenters attityd till beteendeanpassad reklam

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Sofia Hult; Isabelle Risberg; Hugo Gemzell; [2023]
    Nyckelord :Business and Economics;

    Sammanfattning : Titel: Konsumenters attityd till beteendeanpassad reklam- En kvantitativ studie om skillnader i attityd till beteendeanpassad reklam på internet med utgångspunkt i ålder, varumärkesrelation, Advertising Value Model och Regulatory Focus Theory Seminariedatum: 2023-01-11 Ämne/Kurs: FEKH29, Examensarbete i marknadsföring på kandidatnivå, 15 hp Författare: Isabelle Risberg, Sofia Hult & Hugo Gemzell Handledare: Veronika Tarnovskaya 5 nyckelord: Beteendeanpassad reklam, Regulatory Focus, Reklamvärde, Varumärkeskännedom, Varumärkesattityd Forskningsfrågor: Vad påverkar attityden till beteendeanpassad reklam på internet? - Skiljer sig attityden till beteedeanpassad reklam åt mellan olika åldrar? - Skiljer sig attityden till beteendeanpassad reklam åt mellan individer som är promotion- eller preventionfokuserade? - Påverkar konsumenternas varumärkesrelation attityden till beteendeanpassad reklam? Syfte: Syftet med studien är att ta reda på vad som påverkar attityden till beteendeanpassad reklam, och om attityden skiljer sig åt mellan olika åldrar. Studien har även till syfte att undersöka huruvida attityden skiljer sig åt mellan individer som klassificeras antingen som promotion- eller- preventionfokuserade enligt den psykologiska teorin Regulatory Focus Theory, samt om regulatory focus skiljer sig mellan olika åldrar. LÄS MER

  3. 3. Kvinnligt chefskap och motstånd : En kvalitativ studie om skillnader mellan kvinno- och mansdominerade organisationer.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier (from 2013)

    Författare :Felicia Hedberg; [2023]
    Nyckelord :woman; leadership; gender; resistance; kvinna; chefskap; kön; motstånd;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om kvinnors chefskap och motstånd som de upplevt i kvinno- och mansdominerade organisationer i Sverige. Undersökningen omfattar sammanlagt fem kvinnliga chefer. Där tre kommer från kvinnodominerade organisationer och där två kommer från mansdominerade organisationer. LÄS MER

  4. 4. Motivationsfaktorer till e-handelsköp : En studie av konsumenters e-handelsköp under Covid-19 pandemin i Sverige och Finland

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Josefine Jähle; Mathilda Walch; [2022]
    Nyckelord :Motivational factors; E-commerce; Covid-19; Utilitarian motives; Hedonic motives; Situational factors; Sweden; Finland; Consumers; Motivationsfaktorer; E-handel; Covid-19; Utilitaristiska motiv; Hedoniska motiv; Situationsfaktorer; Sverige; Finland; Konsumenter;

    Sammanfattning : Bakgrund: Under Covid-19 pandemin rasade den fysiska handeln i snabb takt och redan i april 2020 hade den minskat med 23 procent i Sverige och lika mycket i Finland. Detta har däremot resulterat i att e-handeln vuxit kraftigt. LÄS MER

  5. 5. En kunskapsöversikt om könsskillnader i ämnet matematik

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Amanda Altergren; Emma-Karin Matsson; [2021]
    Nyckelord :pojkar; flickor; matematik; skillnader; prestation; ångest; könsstereotyper; lärare;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att belysa hur forskningen förklarar skillnader i resultat mellan pojkar och flickor i matematikämnet för grundskolans F-3. Syftet med vår uppsats är också att titta på forskning med koppling till det centrala och återkommande begreppet “mathematics achievement”, prestation inom matematik. LÄS MER