Sökning: "skillnader mellan teoretiska och praktiska ämnen"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden skillnader mellan teoretiska och praktiska ämnen.

  1. 1. Det är ju okej att vara smart på olika sätt : Om svenska och tyska lärlingselevers syn på yrkesutbildning och allmänutbildning

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Elin Behrens; [2015]
    Nyckelord :jämförelse; lärlingsutbildning; praktik; skoltrött; status; utbildningsval;

    Sammanfattning : Lärlingsutbildningarna har länge varit en del av det tyska utbildningssystemet och är djupt integrerade i det tyska samhället. I Sverige har intresset för lärlingsutbildningar ökat under de senaste åren. LÄS MER

  2. 2. Naturvetenskapliga laborationer på gymnasiet : - en undersökning om hur tjejer och killarförhåller sig till laborativt arbete

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Maria Frick; [2014]
    Nyckelord :Naturvetenskapliga laborationer på gymnasiet. Genusperspektiv. Problemlösning på laboration.;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att inom laborativa moment i naturvetenskapliga ämnen på gymnasiet skapa inblick i om det finns generella skillnader i hur killar respektive tjejer arbetar och om detta medför några skillnader i förutsättningar att klara av laborativa moment. Metod: Teorigenererande observationsstudie med låg grad av struktur. LÄS MER

  3. 3. Lärstilar & undervisningsmetoder - teoretiska lärare vs. praktiska lärare i teoriundervisning på praktiska program

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Alexander Nilsson; Tomas Nilsson; [2012]
    Nyckelord :Didaktik; Inlärning; Inlärningsstilar; Redovisning; Undervisningsmetoder;

    Sammanfattning : I denna studie används en kvantitativ metod i form av enkätstudie som är till för att ta reda på karaktärsämneslärares och kärnämneslärares undervisningsmetoder. Studien har genomförts på gymnasieskolan där författarna arbetar. LÄS MER

  4. 4. ”Jag är mer osäker på vad som är ett klockrent MVG i bild” – Skillnader mellan lärarens syn på bedömning i praktiska och teoretiska ämnen

    C-uppsats,

    Författare :Matilda Forsberg; Lina Ydregården; [2011]
    Nyckelord :Bedömning; formativ bedömning; skriftliga omdömen; ;

    Sammanfattning : Sammanfattning:Syfte är att undersöka vilka likheter och skillnader det finns i lärares syn på bedömning i praktiska respektiveteoretiska ämnen. Vi ämnar söka svar på vad lärare i praktiska respektive teoretiska ämnen anser om bedömningi allmänhet, om ämnets karaktär har någon inverkar på bedömningen samt vad de anser om att skriva skriftligaomdömen och vilken betydelse ämnets karaktär har i utformningen av dessa?Vi har använt oss av en halvstrukturerad kvalitativ intervjumetod då vi ingående ville undersöka vad läraretänker om bedömning. LÄS MER

  5. 5. Runda mattan : en undersökning om att arbeta i grupp med ett gemensamt mål

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för Bildpedagogik (BI)

    Författare :Maria Taljo; [2011]
    Nyckelord :pedagogik; design; designpedagogik; bildpedagogik; grupparbeten; sammarbete;

    Sammanfattning : Denna undersökning har sin utgång i en designpedagogisk situation där fokus ligger kring frågan: Hur kan samverkan och samarbete synliggöras i ett designpedagogiskt projekt där en artefakt skapas gemensamt av gymnasielever? Frågeställningen syftar främst till att synliggöra hur en grupp agerar i en utarbetad workshop. Sammanhållning är ett centralt motiv i undersökningen. LÄS MER