Sökning: "skillnader svenska och arabiska språket"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden skillnader svenska och arabiska språket.

  1. 1. Stava nya språkljud med nya bokstäver : En studie om hur svenska som andraspråksinlärares stavning påverkas av deras förstaspråk

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Cajsa Fransson; [2022]
    Nyckelord :stavning; stavfel; svenska som andraspråk; SFI; fonemuppsättning; transfer;

    Sammanfattning : I denna studie undersöktes andraspråkselevers stavning av svenska konsonanter och vokaler i förhållande till deras förstaspråk. Syftet var att se om det fanns kopplingar mellan felen andraspråkselever gjorde och deras förstaspråk. LÄS MER

  2. 2. Introduktion av karaktärer vid berättande hos flerspråkiga svensk-arabisktalande barn med respektive utan språkstörning

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Blom Johansson: Logopedi

    Författare :Pascale Wehbe; [2020]
    Nyckelord :Flerspråkighet; narrativ förmåga; karaktärsintroduktion; språkstörning; MAIN; CLT;

    Sammanfattning : Inom det kliniska arbetet för logopeder finns det behov av fler riktlinjer och bedömningsmaterial för att kunna bedöma flerspråkiga barn. Därför finns det även behov av mer forskning gällande flerspråkiga barns språkutveckling och mer information om flerspråkigabarn med språkstörning. LÄS MER

  3. 3. Arabiskans påverkan på svenskan i skrift

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Marika Andersson; [2016-07-11]
    Nyckelord :arabiska; andraspråksinlärning; skriftspråk; modersmålets struktur; transfer; svenska;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är undersöka vilka avvikelser som verkar vara vanligt förekommande då elever som har arabiska som modersmål, skriver på svenska. Uppsatsen framhåller väsentliga skillnader i språkstruktur och meningsbyggnad då arabiskan och svenskan jämförs. LÄS MER

  4. 4. ”Om jag förlorar mitt modersmål, förlorar jag en del av min identitet” : En studie om orsaker till att elever väljer att läsa eller avstå från arabiska som modersmål i den svenska skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ghazi Shabo Nael; [2016]
    Nyckelord :Modersmål; arabiska; modersmålsundervisning; attityd;

    Sammanfattning : I studien undersöks i vilken omfattning elever med arabiska som modersmål på en högstadieskola i Mellansverige har valt att läsa arabiska som modersmål, samt hur de motiverar sitt val att delta eller avstå från att delta i undervisningen i arabiska som modersmål. Studien är genomförd med en kvantitativ metod i form av enkäter samt en kvalitativ metod i form av semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  5. 5. Multietniskt ungdomsspråk - En studie av ungdomsspråk i en gymnasieskola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Göteborgs universitet / Lärarutbildningsnämnden

    Författare :Michella Chamun; [2015-06-30]
    Nyckelord :Etnicitet; identitet; multietniskt ungdomsspråk; könsskillnader;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att undersöka användandet av multietniskt ungdomsspråk och se på vilket sätt det skiljer sig från svenska som är normerande i skolan. Genomförandet har skett genom kvalitativ metod i form av observationsstudier samt intervjuer med lärare och elever på en högstadieskola i Göteborg. LÄS MER