Sökning: "skivbolag"
Visar resultat 1 - 5 av 94 uppsatser innehållade ordet skivbolag.
1. När grodan kokas : En uppsats om handeln med musikkataloger
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)Sammanfattning : Music catalog trading has become something of a trend in recent years, with global stars selling their catalogs for millions of dollars. Industry players such as record labels and music publishers have traded catalogs and their underlying intellectual property rights between themselves for a long time but now resourceful venture capitalists have seen opportunities for returns, and have thus entered the market. LÄS MER
2. Svenska artisters motiv till att starta egna skivbolag
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)Sammanfattning : Denna studie belyser varför svenska artister väljer att starta egna skivbolag genom att analysera de tidigare händelser som kan ha gett upphov till motiven artisterna har till beslutet. En artist vill oftast bara fokusera på att skapa musik men när de startar ett skivbolag har de även ett företag att driva vilket ger dem mindre tid till musiken. LÄS MER
3. Människan och musikbranschen : En studie av det samtida musiklandskapet efter introduktionen av musikstreaming och sociala medier
M1-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för data- och elektroteknik (2023-)Sammanfattning : Tillsammans med bland annat digitaliseringen av musik och den illegala fildelningen är musikstreaming en av de största förändringarna som vi har varit med om i musikbranschen. I takt med att musikstreamingen har växt och blivit mer populär har det även inneburit att artister inte längre behöver skriva skivkontrakt med skivbolag om de inte vill. LÄS MER
4. Artister & Skivbolag : En kvalitativ studie om relationen mellan artister och skivbolag
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)Sammanfattning : In this thesis our goal has been to gain a better understanding of what the relationship between record labels and artists looks like in terms of how they benefit, influence and work with each other. This includes looking at what value they provide for one and other as well as what legal and non-legal obligations and expectations they have upon each other. LÄS MER
5. Att sajna eller inte sajna : Hur kan artistens upplevelse och innovation påverkas av att kommersialisera sitt konstnärliga verk med att sajna eller inte sajna med ett skivbolag?
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)Sammanfattning : Rapporten belyser att det kan vara tufft för en artist inom musikbranschen att avgöra om artisten ska binda sig till ett skivbolag eller om artisten ska satsa på den självständiga vägen och kommersialisera sitt konstnärliga verk på egen hand. Syftet med rapporten var att skapa förståelse för hur kommersialisering av ett konstnärligt verk kan påverka artistens upplevelse och innovation när man sajnar eller inte sajnar med ett skivbolag. LÄS MER