Sökning: "skolämne status"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden skolämne status.

  1. 1. Språkutveckling och didaktik i modersmålsundervisningen : En undersökning av modersmålslärares syn på sin undervisning och sitt ämne

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Saad Salih Hamad; [2023]
    Nyckelord :teachers; mother tongue instruction; didactics; school subject; lärare; modersmålsundervisning; didaktik; skolämne;

    Sammanfattning : All multilingual primary and secondary school pupils have the right to mother tongue instruction as language is essential in developing our identity, expressing our thoughts and emotions, and showcasing our knowledge and skills. The purpose of this qualitative study is to investigate the methods employed by mother tongue teachers to enhance the language development among their pupils and how they perceive mother tongue instruction as a school subject in relation to other subjects. LÄS MER

  2. 2. Talet om det styvmoderligt behandlade teknikämnet

    Magister-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Safia Tahar Aissa; [2023]
    Nyckelord :Technology; unjustly treated school subject; discourse analys; Teknikämnet; styvmoderligt behandlat skolämne; diskursanalys;

    Sammanfattning : Under de senaste decennierna har teknikämnet genomgått en del ändringar och idag är det ett ämne med en separat kursplan och med 200 schemalagda timmar. Detta arbete syftar till att undersöka och besvara tre frågeställningar gällande hur det talas om det styvmoderligt (Skolinspektionen, 2014) behandlade ämnet teknik, vad orsakerna kan vara och om det finns åtgärder som behöver genomföras. LÄS MER

  3. 3. Att läsa latin på gymnasiet : en undersökning av elevers uppfattningar om ämnet

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Malin Bünsow; [2017]
    Nyckelord :utbildningshistoria utbildningssociologi skolämnen latin;

    Sammanfattning : I denna uppsats behandlas hur latinelever i dagens gymnasieskola tänker kring ämnet. Latinets roll som skolämne har varit föremål för debattbåde under 1800-talet och första halvanav 1900-talet. Från att ha haft en mycket stark ställning och hög status har ämnet marginaliserats allt mer. LÄS MER

  4. 4. Teknisk kunskap i teknikdidaktisk forskning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Skolan för teknikvetenskaplig kommunikation och lärande (ECE)

    Författare :Holger Rosencrantz; [2017]
    Nyckelord :technological knowledge; education; literature review.; teknisk kunskap; pedagogik; litteraturstudie.;

    Sammanfattning : Teknik hävdas ofta vara ett självständigt kunskapsområde, skilt från till exempel naturvetenskaperna och matematiken. Att förtydliga vad detta innebär skulle medföra en förhöjd status för teknikämnet, som i flera bemärkelser har ett ojämlikt förhållande till andra undervisningsämnen. LÄS MER

  5. 5. Vilka mål? Hur slöjdlärare presenterar de nationella målen i sin undervisning och vad eleverna uppfattar

    C-uppsats,

    Författare :Lovisa Falk; [2011]
    Nyckelord :Nationella mål; slöjdundervisning; arbetssätt; kom;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att uppmärksamma hur några slöjdlärare arbetar för att synliggöra de nationellakursplansmålen för sina elever. Uppsatsens frågeställningar lyder: Hur presenterar läraren de nationella målen iundervisningen? Vilken bild har eleverna, känner de till de nationella målen? Hur relaterar lokala mål tillnationella mål?I uppsatsen belyses forskning kring vikten av att elever har kännedom om undervisningens syfte och rapporterom att skolan brister i att förmedla mål. LÄS MER