Sökning: "skola TV-spel"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden skola TV-spel.

  1. 1. “We shoot fellers as need shooting, save fellers as need saving, and feed 'em as need feeding” : En narratologisk analys av narrativet i Red Dead Redemption 2 och användningen av rollspel i klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Axel Wallin; Iskan Ahmed; [2020]
    Nyckelord :tv-spel pc-spel rollspel narratologi dramaturgi medmänsklighet samhörighet lärarkompetens skönlitteratur svenska Red Dead Redemption 2 spelvärld gymnasieskolan skola litteraturstudier svenskämne fiktion;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker huruvida rollspel (inom TV- och PC-spel) kan bidra till svenskämnets litteraturundervisning på gymnasiet. Vi har utgått från spelet Red Dead Redemption 2 för att sedan analysera dess narrativ och lyfta fram relevanta perspektiv som kan bidra till elevers skönlitterära kunskaper. LÄS MER

  2. 2. Spindelmannen eller Elsa Beskow? : En studie om hur förskollärare uppfattar att de möter populärkultur ur barns perspektiv samt hur populärkultur syngliggörs i den pedagogiska miljön.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Elinor Lövgren Silva; Josefin Glada; [2016]
    Nyckelord :Barnkultur; barns kultur; barns inflytande; barns perspektiv; digital miljö; förskola; miljö; pedagogers styrning; pedagogers ansvar; populärkultur;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar att populärkultur traditionellt inte värderas högt inomlärande institutioner, som skola och förskola. Samtidigt visar ny statistik frånStatens medieråd (2015) att film, tv-­‐‑spel och andra medier är en stor del avbarns levda vardagsliv idag. Med ny teknik är populärkultur dessutom än merlättåtkomlig. LÄS MER

  3. 3. Pedagogiska spel - Helig graal eller ohelig allians

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Per Lundberg; [2012]
    Nyckelord :pedagogiska spel; edutainment; IKT; TV-spel; skola;

    Sammanfattning : Med ny teknik förväntas skolan utvecklas för rusta eleverna för den verklighet de möter. Den här uppsatsen avser undersöka vad lärare har för inställning till användandet av pedagogiska datorspel. Det empiriska materialet består av intervjudata med fem lärare i gymnasieskolan. LÄS MER

  4. 4. Fritidsklubben : En studie om hur barn i årskurs 5 och fritidsledare på en skola i Stockholm upplever fritidsverksamheten

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för barn- och ungdomsvetenskap

    Författare :Fredrik Bisenius; Maria Anell; [2010]
    Nyckelord :Barnperspektiv; barns perspektiv; fritidsverksamhet; fritidsledare;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie var att ta reda på hur barn i årskurs fem på en skola i Stockholm upplever sin fritidsverksamhet. Vi var intresserade av att se om barnens uppfattning av verksamheten stämde överens med vad fritidsledarna anser att barnen behöver. LÄS MER

  5. 5. Poppis i plugget : en kvalitativ studie om elevers syn på popularitet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Sarah Ruben; Henrik Wiklund; [2010]
    Nyckelord :popularitet; status; skola; interaktion;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar  Syftet med uppsatsen är att belysa elevers tankar och erfarenheter, i år fem, kring popularitet i skolan. Frågeställningar:  -Vad är utmärkande för en populär elev i år fem?  -Vilka skillnader och likheter finns det mellan populära pojkar respektive populära flickor?  -Är det viktigt att vara medveten om de sociala koderna som råder i skolan för att bli populär?  -Kan popularitet vara något negativt?  Metod  Kvalitativa intervjuer har använts som metod i denna studie. LÄS MER