Sökning: "skolhistoria"
Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade ordet skolhistoria.
1. Intelligens och ideologi i skolan : Intelligensforskningen och den svenska efterkrigstidens skoldebatt i ett ideologiskt ljus
Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för idé- och lärdomshistoriaSammanfattning : Intelligence and Ideology in School: The Science of Intelligence and the Swedish Postwar School Debate in an ideological light. In the 1940’s, Swedish progressives and conservatives alike embraced the study of human intelligence and psychometrics as a key science in the quest for improving modern society through comprehensive school reform. LÄS MER
2. Ordning och reda på Arvika högre allmänna läroverk. : En strid mellan tradition och utveckling inom ett läroverk
Kandidat-uppsats, Karlstads universitetSammanfattning : .... LÄS MER
3. Hur engelska blev vårt andra språk : En pedagogisk och politisk historia
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärandeSammanfattning : Det här arbetet handlar om hur det gick till när engelskan blev vårt andra språk. Året var 1946 andra världskriget var över och Nazityskland hade fallit. I Sverige togs ett beslut som hade behandlats i flera år. Beslutet var att engelskan skulle bli det första främmande språket i svenska skolor. LÄS MER
4. Nitiska och trogna i sin tjänst : En jämförande studie av lärarinneidealet utifrån Tidning för lärarinnor åren 1898-1899 och 1910-1911
Kandidat-uppsats, Sektionen för lärande och miljöSammanfattning : Syftet med denna komparativa undersökning är att se förändringar och likheter i synen på lärarinneidealet, så som det skildras i Tidning för lärarinnor, mellan de två perioderna 1898-1899 och 1910-1911. Denna syn ska sen ställas i relation till Hirdmans genuskontrakt. LÄS MER
5. Entreprenöriellt lärande, Ett pedagogiskt förhållningssätt eller politiskt verktyg?
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Vi arbetar båda två som lärare på samma gymnasieskola och började spåna på idén med vår uppsats ungefär samtidigt som det blev allt tydligare för oss att implementeringen av Entreprenöriellt lärande på vår arbetsplats de facto höll på att bli en verklighet. Trots diverse studiedagar med utbildning i hur vi skall ta oss an detta nya arbetsätt kände vi oss en aning förvirrade över vad begreppen egentligen betyder och innebär för oss i vårt arbete som pedagoger. LÄS MER