Sökning: "skolklimat"

Visar resultat 16 - 20 av 40 uppsatser innehållade ordet skolklimat.

  1. 16. Elevrelaterat våld mot lärare i relation till skolklimatet

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för juridik, psykologi och socialt arbete

    Författare :Donny Forsberg; Joakim Fredriksson; Oscar Svärdström; [2019]
    Nyckelord :student-related violence; victimization; primary school teacher; direct violence; indirect violence; multiple victimization; school climate; elevrelaterat våld; utsatthet; grundskolelärare; direkt våld; indirekt våld; multipel utsatthet; skolklimat;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att via en kvantitativ webbenkät i ett bekvämlighetsurval av svenska lärare, undersöka förekomst av elevrelaterat direkt våld och indirekt våld mot lärare samt i vilken utsträckning olika aspekter av skolklimatet som kan förklara lärarens upplevelser av direkt våld och indirekt våld. Urvalet bestod utav 143 svenska grundskolelärare (25 män och 117 kvinnor samt en som ej angav kön) i åldrarna 20-65 (M = 40,44, SD = 11,17). LÄS MER

  2. 17. Problematisk skolfrånvaro, skolavhopp och förebyggande arbete i grundskola och gymnasium : En systematisk forskningsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Beatrice Hernandez; [2019]
    Nyckelord :Problematic school absence; school drop-out; inclusion; systematic research review; pupil’s mental health; Bronfenbrenner’s socio ecological interaction; social climate; Problematisk skolfrånvaro; skolavhopp; inkludering; systematisk forskningsöversikt; eleverna psykiska ohälsa; Bronfenbrenners socio-ekologisk interaktion; socialt klimat;

    Sammanfattning : Hög skolfrånvaro och akademiskt misslyckande, även om det är ett komplicerat problem, kan inte ses som en följd av individens brister eller oförmåga. Forskningen bekräftar att skolsystemet som bär huvudansvaret kan göra mycket för de elever som riskerar att inte uppnå utbildningsmålen, som är långt ifrån skolan och som lider av psykisk ohälsa. LÄS MER

  3. 18. Matematisk elasticitet en väg ut ur matematiksvårigheter : En intervjustudie på vuxna elever

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Christer Broström; [2019]
    Nyckelord :Mathematical Resilience; classroom climate; intrinsic motivation; classroom environment; classroom atmosphere; parents’ impact; Matematisk elasticitet; inre motivation; skolmiljö; skolatmosfär; skolklimat; matematikångest; föräldrars påverkan;

    Sammanfattning : Hur får matematiklärare tillsammans med specialläraren, ungdomar att efter upprepade misslyckanden med matematik att fortsätta kämpa. Svaret på den frågan kan vara matematisk elasticitet. Matematisk elasticitet är något som skulle vara värt att utveckla hos ungdomar i Sverige. LÄS MER

  4. 19. "Alla skulle haft en hund i skolan!"

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Selma Claesson; [2019]
    Nyckelord :Lärandemiljö; Psykisk ohälsa; Skolsvårigheter; Social tjänstehund; Vygotskij;

    Sammanfattning : Barn med skolsvårigheter löper stor risk att drabbas av psykisk ohälsa i skolan pågrund av oro, ångest och stress. Detta kan förebyggas genom en god lärandemiljö,vilket bland annat innefattar goda relationer, ett trivsamt skolklimat ochundervisning med kvalitet. LÄS MER

  5. 20. Skolfaktorer som främjar närvaro i grundskolans senare år

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Håkan Johansson; [2019]
    Nyckelord :ekologisk systemteori; närvarofrämjande arbete; skolnärvaro; tillgänglig lärmiljö; Photovoice;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet var att skapa bättre förutsättningar för elevhälsansnärvarofrämjande arbete genom att synliggöra kontextuella skolfaktorer som har ett samband med hög skolnärvaro enligt svenska grundskoleelever. Genom att lyfta fram kontextuella skolfaktorer ville examensarbetet rikta fokus bort från enskilda elevers höga frånvaro och det individcentrerade bristperspektiv som ofta använts för att förklara denna och lyfta blicken mot det som skolor kan utveckla för att främja en hög närvaro. LÄS MER