Sökning: "skolpsykologer"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet skolpsykologer.
1. Skolpsykologens roll över tid : En kvalitativ textanalys av litteratur riktad till skolpsykologer
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Den psykiska ohälsan ökar bland barn och unga. För att hjälpa drabbade barn och ungdomar och för att motverka en fortsatt ökning, krävs det kunskaper om såväl åtgärdande arbete som förebyggande arbete kring psykisk ohälsa. LÄS MER
2. Skolpsykologers arbete med flyktingbarn: Roller, insatser och utmaningar
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för psykologiSammanfattning : Antalet barn som flyr till Sverige har under de senaste åren ökat. Dessa barn har rätt till en välfungerande skolgång, men kan stå inför vissa utmaningar. LÄS MER
3. ”När min kompetens tillvaratas på ett bra sätt” – skolpsykologers upplevelser av att arbeta i elevhälsan
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Psykologiska institutionenSammanfattning : Syftet med denna uppsats var att beskriva under vilka omständigheter skolpsykologer upplever att deras kompetens tillvaratas i elevhälsan. Sju intervjuer genomfördes utifrån Critical Incident Technique och analyserades med innehållsanalys. LÄS MER
4. Skolpsykologer berättar om det salutogena perspektivet inom elevhälsan : Kommunikation som brygga
Master-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för psykologiSammanfattning : Alla elever i Sverige har rätt att få stöd av elevhälsan för att nå utbildningens kunskapskrav. Elevhälsans hälsofrämjande och förebyggande arbete grundar sig i det salutogena perspektivet. För att förbättra elevers hälsoutfall kan hälsokommunikation användas. LÄS MER
5. Diagnos ADHD-Hjälpa eller stjälpa? : En kvalitativ intervjustudie med fem skolpsykologer
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskapSammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med studien är att undersöka hur barn med ADHD blir diagnostiserade, samt om det är positivt för ett barn att få diagnosen ADHD. Frågeställningar: Hur tillförlitligt är bedömningsarbetet vid diagnostisering av ADHD från skolpsykologs synvinkel? Vilka för- och nackdelar finns det för ett barn att få diagnosen ADHD? Metod Studien har genomförts med hjälp av en kvalitativ ansats. LÄS MER