Sökning: "skolverket nationella prov gymnasiet"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden skolverket nationella prov gymnasiet.

  1. 1. Klyftan mellan högstadiets och gymnasiets fysikundervisning - Ett matematik-problem?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Utbildningsvetenskap; Lunds universitet/Humanistiska och teologiska fakulteterna

    Författare :Boel Gustafson; Olle Windeman; [2020]
    Nyckelord :Fysik; Matematik; Kunskapsgap; Gymnasium; Högstadium; Social Sciences;

    Sammanfattning : Fysiken är nära sammanlänkad med matematiken, och problemlösning och matematiska beräkningar är fundamentala i både forskning och gymnasiefysik. Trots detta ingår inte problemlösning i grundskolans kursplan i fysik (Lgr 11). LÄS MER

  2. 2. En utvärdering av användbarheten hos Itslearning och DigiExam : Användartest med gymnasieelever för att identifiera möjliga användbarhetsproblem

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Jeanette Öhrström; [2019]
    Nyckelord :Usability; Utvärdering Användbarhet Användartest;

    Sammanfattning : Skolverket har fått ett uppdrag från regeringen att digitalisera de nationella proven till år 2022. Dessutom så sker en stor del av undervisningen mer digitalt och det i sig medför att elever ska utveckla en god digital kompetens som de kan ha med sig i vidare studier och arbetsliv. LÄS MER

  3. 3. Nationella prov som vägledare i lärarens kompetensutveckling : Ett förebyggande arbete för särskilt stöd i matematik

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematikdidaktik (MD)

    Författare :Fredrik Svensson; Kristina Klang; [2015]
    Nyckelord :Abilities; competencies; curricula; focusgroup; mathematics teaching; multimodality; national tests; preventive work; professional learning; social semiotic; special support Specialist teacher of mathematics; Fokusgrupp; förebyggande; förmågor; kollegialt lärande; kompetenser; matematikundervisning; multimodalitet; nationella prov; socialsemiotik; speciallärare; särskilt stöd; ämnesplan;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka och följa matematiklärares resonemang kring ämnesplanens förmågor, genom problematisering av nationella provuppgifter.   Matematikundervisningen både på grundskolan och gymnasiet har visat sig vara begränsad när det gäller målstyrning av undervisningen som bygger på medvetenhet och kunskap om förmågorna. LÄS MER

  4. 4. Fyra lärare om könsskillnader och framgång i skolan : Varför ges flickor i högre grad än pojkar ett högre kursbetygjämfört med nationellt provbetyg i engelska 5 och engelska 6?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Elinor Larsson; [2014]
    Nyckelord :Bedömning; betyg; könsskillnader; nationella prov; skolprestation;

    Sammanfattning : Flickor har under de senaste decennierna presterat bättre än pojkar i den svenska skolan. Attflickornas studieresultat har förbättrats skall naturligtvis ses som en framgång; samtidigt måstelikvärdigheten och jämställdheten i skolan värnas och pojkarnas sämre resultat tas på allvar. LÄS MER

  5. 5. "Idrottsämnet har ramlat ned i sitt eget dike" : Gymnasierektorers upplevda förutsättningar för likvärdig och rättsäker betygssättning.

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Pia Ekblad; [2014]
    Nyckelord :Rättsäker och likvärdig bedömning; nyinstitutionell teori; rektorer; nationella prov; idrott och hälsa.;

    Sammanfattning :   Syftet med studien är att undersöka rektorers syn på likvärdig bedömning och rättsäkra betyg och sitt uppdrag att skapa förutsättningar för likvärdig bedömning och rättssäkra betyg generellt och specifikt i idrott och hälsa. Studien har en kvalitativ ansats och bygger på intervjuer med rektorer som arbetar på olika gymnasieskolor. LÄS MER