Sökning: "skriftspråklighet"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade ordet skriftspråklighet.

  1. 1. Att utveckla texter med digitala skrivverktyg : En litteraturstudie om textskapande och skriftspråklighet i svenskundervisningen i årskurs F-3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Kamilla Fredriksson; Denise Rovelli; [2019]
    Nyckelord :digitala skrivverktyg; textskapande; skriftspråklighet; skrivande; årskurs F-3;

    Sammanfattning : Denna uppsats belyser digitala skrivverktygs möjligheter och utmaningar inom områdena skriftspråklighet och textskapande i svenskundervisningen i F-3. Ett alltmer digitaliserat samhälle ställer krav på skolan och lärarens användning av digitala skrivverktyg i undervisningen. LÄS MER

  2. 2. Lärares syn på digitala lärresursers påverkan på elevers skriftspråklighet i lågstadiet : En intervjustudie utifrån lärares perspektiv på elevers användande av digitala lärresurser

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Linnéa Forsberg; [2018]
    Nyckelord :Digitala lärresurser; literacy; skriftspråklighet; datorer; surfplattor; grundskolan;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka de digitala lärresursernas påverkan på elevernas skriftspråklighet i lågstadiet utifrån lärares perspektiv men även vilka möjligheter och utmaningar lärare upplever med användandet av digitala lärresurser i sin undervisning gällande skriftspråklighet. Studiens empiri baseras på sex intervjuer med lärare i åk 1-4 på tre olika skolor i Uppsala. LÄS MER

  3. 3. För skriftspråklighetens skull : En kvalitativ studie om skriftspråksarbete inom Waldorf och Montessori

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Anna Johansson; Lovisa Rundqvist; [2018]
    Nyckelord :Montessori; Waldorf; skriftspråk; socialkonstruktivism; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att fördjupa kunskapen kring hur Waldorf- och Montessoriförskollärare ser på läroplanens reviderade skriftspråkliga uppdrag. Ansatsen är kvalitativ och perspektivet är socialkonstruktivistiskt och begreppet diskurs har används. LÄS MER

  4. 4. De lär sig inte bara läsa, med läsläxa lär de sig också vad läsning är

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Annelie Oskarsson; Amanda Nilsson; [2018]
    Nyckelord :Den magiska kulan; Förstagluttarna; Innehållsfrågan; Läsförmåga; Läsläxa; Läxor; Skriftspråkliga aktiviteter; Sociokulturellt literacyperspektiv; Stjärnsvenska;

    Sammanfattning : Uppdraget som lärare innebär bland annat ett åliggande att skapa en undervisning som ger elever förutsättningar att utveckla läsförmågan. Med denna studie åskådliggör vi vilka möjligheter eleverna fås till detta genom läsläxan. LÄS MER

  5. 5. En garanti och modell för läs- och skrivutveckling, vad är det värt?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Rebecca Andersson; Elin Hanak; [2017]
    Nyckelord :Avkodning; Helsingborgsmodellen; Kritiskt textarbete; Literacy; Läsa-skriva-garantin; Läsförståelse; Resursmodellen;

    Sammanfattning : I Helsingborgs stad finns en läsa-skriva-garanti som garanterar att alla barn kan läsa och skriva efter sitt första skolår. Det har även utarbetats en modell för tidig läs- och skrivutveckling, som kallas för Helsingborgsmodellen. LÄS MER