Sökning: "skriftspråksutveckling"

Visar resultat 1 - 5 av 57 uppsatser innehållade ordet skriftspråksutveckling.

  1. 1. Utveckling av skriftspråk i svenskämnet : En systematisk litteraturstudie om hur elevers skriftspråk utvecklas i högstadiet i relation till flickors och pojkars attityder och förmågor

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Josefine Åslund; Sara Nyström; [2023]
    Nyckelord :svenska; skriftspråksutveckling; flickor; pojkar; attityd; förmåga;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att med utgångspunkt i svenskdidaktisk forskning undersöka om det finns skillnader i flickors och pojkars attityder till att utveckla sitt eget skriftspråk inom ämnet svenska under högstadiet. Studien ämnar även att undersöka huruvida elevernas kön påverkar deras skriftspråksutveckling. LÄS MER

  2. 2. Förskolans literacymiljö ur ett flerspråkigt perspektiv : En studie kring tillgänglighet av artefakter samt förskollärares syn på scaffolding i literacy

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Sandra R Källberg; Lisa Wiksten; [2022]
    Nyckelord :Literacy; läsutveckling; skriftspråksutveckling; artefakter; flerspråkighet; scaffolding;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med ökad kunskap kring förskollärares resonemang om hur scaffolding används för att främja barns literacyutveckling ur ett flerspråkigt perspektiv, samt undersöka tillgängligheten av literacyartefakter på förskolor som stimulerar barns literacyutveckling. I studien intervjuades fyra förskollärare och observationer av avdelningarnas miljöer dokumenteras via fotografier. LÄS MER

  3. 3. Förutsättningar för skriftspråksundervisning. Innehållsanalys av ett läromedel i svenska för årskurs 1

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Sara Wilhelmsson; [2021]
    Nyckelord :skriftspråkshändelser; skriftspråkspraktiker; Four Resources Model; lärarhandledning.;

    Sammanfattning : Läromedel används mycket i undervisning och kan ses som en påverkansfaktor för undervisningens utformning och elevers lärande. Undervisning i skriftspråkande ska förbereda eleverna att uttrycka sig för olika syften och i olika sammanhang. LÄS MER

  4. 4. Hur främjar förskollärare barns läs- och skrivkunskaper? : En kvantitativ undersökning om förskollärares metoder och arbetssätt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Rebecca Johnson Ogenvall; [2021]
    Nyckelord :Fonologisk medvetenhet; förskola; litteracitet; scaffolding; skriftspråksutveckling;

    Sammanfattning :   Based on previous research my purpose with this study was to make visible how preschool teachers work to promote children´s early reading and writing skills. To highlight how they work and what methods they use, and how they support the children in their literacy development. LÄS MER

  5. 5. Förutsättningar för skriftspråksundervisning : Innehållsanalys av ett läromedel i svenska för årskurs 1

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Sara Wilhelmsson; [2021]
    Nyckelord :skriftspråkshändelser; skriftspråkspraktiker; Four Resources Model; lärarhandledning;

    Sammanfattning : Läromedel används mycket i undervisning och kan ses som en påverkansfaktor för undervisningens utformning och elevers lärande. Undervisning i skriftspråkande ska förbereda eleverna att uttrycka sig för olika syften och i olika sammanhang. LÄS MER