Sökning: "skrivdiskurser"

Visar resultat 1 - 5 av 46 uppsatser innehållade ordet skrivdiskurser.

  1. 1. Skrivdiskurser i kursen svenska som andraspråk 1

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Svenska som andraspråk

    Författare :Johanna Piel; [2024]
    Nyckelord :skrivdiskurser; Ivanič; svenska som andraspråk; skrivundervisning; läroböcker;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att studera vilken skrivundervisning som presenteras för elever i kursen svenska som andraspråk 1 och därmed bidra med kunskap om vilken skrivundervisning som erbjuds eleverna. Mer specifikt undersöks, med stöd i Ivaničs (2004) skrivdiskurser och med kvalitativ textanalys, på vilket sätt skrivdiskurser är framträdande i läroböcker för kursen. LÄS MER

  2. 2. Lärares didaktiska val : Hur beskrivs och genomförs god skrivundervisning i högstadiets och gymnasiets svenskämne?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärande

    Författare :Johanna Svenningsson; [2024]
    Nyckelord :svenskämnet; skrivundervisning; didaktiska val; skrivdiskurser; högstadiet; gymnasiet;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att belysa hur verksamma svensklärare på högstadiet och gymnasiet uppfattar begreppet ”god skrivundervisning” samt hur deras uppfattningar och didaktiska val kan relateras till Ivaničs (2004; Sturk & Lindgren, 2020, s. 8) skrivdiskurser. LÄS MER

  3. 3. Är det fria ordet fritt i läromedlen? : En studie av synen på argumenterande texter.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Sara Adelhult; [2023]
    Nyckelord :argumenterande texter; demokrati; medielandskap; mottagaranpassning; skrivdiskurser;

    Sammanfattning : Based on the democratic goals and mission in the Swedish curriculum and the rapidly changing media landscape, this study examines how textbooks, for pupils aged 13-15, present the writing of argumentative texts. Using content analysis and Ivanić's six discourses of writing and learning to write as a framework, fundamental aspects are reviewed: the writer, the reader, the media, the function attributed to the argumentative texts, and the writing discourse. LÄS MER

  4. 4. "Du måste skriva för att lära dig tänka" : Skrivundervisning i svenskämnet i förhållande till ChatGPT

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Stina Nordin; [2023]
    Nyckelord :svenska; skrivundervisning; skrivdiskurser; ChatGPT;

    Sammanfattning : AI-programmet ChatGPT är ett nytt tekniskt fenomen som debatteras inom skolvärlden. Då programmet kan skriva alla möjliga slags texter åt den som frågar, uppstår frågan om vad detta innebär för skrivande i svenskämnet. LÄS MER

  5. 5. Kreativt skrivande : mer än bara ord. Lärares uppfattningar av det kreativa skrivandet i ämnet svenska mot årskurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Tuva Djupbäck; Alexandra Kirtzell; [2023]
    Nyckelord :kreativt skrivande; fritt skrivande; skrivundervisning; skrivstrategier; fantasi; lärarperspektiv; skrivmotivation;

    Sammanfattning : Kreativt skrivande kan främja elevers kunskapsinhämtning samt utveckla elevers tankevärld och ge möjlighet till att använda sin fantasi. Olika former av skrivande utvecklar elevers språkkompetenser och möjligheter att anpassa skrivandet efter syfte och mottagare, vilket kan bidra till en välutvecklad kommunikationsförmåga. LÄS MER