Sökning: "skrivinlärning med ipads"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden skrivinlärning med ipads.

  1. 1. Digitala verktyg och läs- och skrivinlärning : En kvalitativ intervjustudie gällande digitala verktyg och hur det används i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Alexandra Sundvisson; [2022]
    Nyckelord :Digitala verktyg; läs- och skrivinlärning; ASL; positiva effekter; problematik; dator; Ipad; mediering;

    Sammanfattning : I denna studie intervjuades nio legitimerade lärare gällande digitala verktyg i förhållande till läs- och skrivinlärningen. Syftet med detta var att undersöka hur lärare använder digitala verktyg i sin läs- och skrivundervisning, vilka resultat de ser, samt positiva aspekter och problematik. LÄS MER

  2. 2. Digitala verktyg som stöd i den tidiga läs-och skrivundervisningen för elever med läs-och skrivsvårigheter : En studie med utgångspunkt ur speciallärares/specialpedagogers perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Sandra Magnusson; Elin Löfstedt; [2019]
    Nyckelord :Digitalt lärande; Läs- och skrivsvårigheter; Digitala verktyg; Specialpedagogik; Digitali-sering; Speciallärare; Specialpedagog; Läs- och skrivinlärning; IT- användning;

    Sammanfattning : Denna studie presenterar speciallärares/specialpedagogers erfarenheter och kunskaper om digitala verktyg inom specialundervisningen, med fokus på elever med läs- och skrivsvårigheter. Studiens resultat baseras på kvalitativa semistrukturerade interjuver med fem speciallärare och en specialpedagog. LÄS MER

  3. 3. App till granskning! : En diskursanalys av recensioner gjorda på utbildningsappar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Marie Cristvall Oscarson; Fanny Morén; [2016]
    Nyckelord :Utbildningsappar; läs- och skrivinlärning; diskursanalys; skriftspråksdiskurser; webbrecensioner; iPad;

    Sammanfattning : Digitala läromedel ökar allt mer i skolundervisningen vilket ställer nya krav på lärare. Att kunna välja bland digitala läromedel kräver en medvetenhet om vad tanken är att eleverna ska lära sig. Detta är en kunskap vi själva känner att vi inte fått möjlighet att utveckla under vår tid på lärarutbildningen. LÄS MER

  4. 4. Att göra metoden till sin egen - Tre lärares tankar om att arbeta med IKT och ASL

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Alice Milos-Cerdic; Denice Larsson; [2016]
    Nyckelord :ASL; Att skriva sig till läsning; IKT; Digitala verktyg; Läs- och skrivinlärning;

    Sammanfattning : Digital teknik är något som idag omger oss mer eller mindre hela tiden. Vi använder ofta datorer, iPads och andra digitala verktyg för olika syften. Teknik för informationssökning och kommunikation utvecklas ständigt och ger oss nya förutsättningar för lärande. LÄS MER

  5. 5. Barn i riskzon. Tidiga tecken på läs och skrivsvårigheter/dyslexi i förskolan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Agneta Svensson; [2015-10-12]
    Nyckelord :tidiga tecken; läs och skrivsvårigheter dyslexi; förskolan; skriftspråk; förebyggande åtgärder;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens ena syfte är att studera och försöka förstå, hur förskollärarna i förskolan tän-ker om och vad de uppfattar vara tidiga tecken på läs och skrivsvårigheter/dyslexi i förskolan. Studiens andra syfte är att studera förskollärarnas tankar, om deras innebörder i ett förebyg-gande arbetssätt i barns språkutveckling, för att kunna stärka självförtroendet hos de barn som befinner sig i riskzonen för läs- och skrivsvårigheter/dyslexi. LÄS MER