Sökning: "skrivlust"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade ordet skrivlust.

  1. 1. "Pennan fungerar alltid" : Samspelet mellan skrivandet för hand och det digitala skrivandet i undervisningen - en fenomenografisk studie på lärare i årskurs 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Alexandra Mattsson; [2023]
    Nyckelord :Digitalt skrivande; Skrivande för hand; Skrivlust; Skrivundervisning; Skrivutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med förståelse för hur lärare kombinerar skrivande för hand och digitalt skrivande i sin undervisning i årskurserna 1–3. Studien syftar även till att synliggöra hur lärarna anser att skrivsätten bidrar till elevers skrivutveckling i helhet. LÄS MER

  2. 2. Motivationshöjande skrivundervisning i de tidiga skolåren

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Rebecka Sköldbäck; Siri Andersén; [2022]
    Nyckelord :desire to write; engagement; motivation; primary school; young learners; digitalt skrivande; motivation; skrivande; skrivlust; skrivundervisning; tidiga skolår;

    Sammanfattning : Den här kunskapsöversikten syftar till att redogöra för olika aspekter som bidrar till ökad motivation hos elever i de tidiga skolårens skrivundervisning. Kunskapsöversikten är en sammanställning av tio vetenskapliga artiklar som har tagits fram genom en systematisk litteratursökning via databasen ERIC via Proquest. LÄS MER

  3. 3. Att skriva sig till läsning : En kvalitativ studie om läs- och skrivinlärningsmetoden Att skriva sig till läsning.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Tilda Andersson; Sophia Alun Rosvall; [2022]
    Nyckelord :ASL; Att skriva sig till läsning; läs- och skrivinlärning; digitala verktyg; svenska i F-3.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att fördjupa kunskapen om hur lärare i F-3 tillämpar läsoch skrivinlärningsmetoden att skriva sig till läsning i undervisningen samt vilka för- och nackdelar lärare i F-3 ser med denna metod. En kvalitativ ansats används för att besvara studiens två forskningsfrågor. LÄS MER

  4. 4. Vad skapar motivation hos elever i deras läs- och skrivprocess i svenskämnet?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Svenska språket

    Författare :Stina Jonsson; [2020]
    Nyckelord :Motivation; motivationsskapande; läslust; skrivlust och literacy.;

    Sammanfattning : Denna litteraturstudie syftar till att undersöka vad tidigare forskning i det svensk-ämnesdidaktiska forskningsfältet har identifierat som viktiga faktorer gällande vad som skapar motivation i elevers läs- och skrivprocess i svenskämnet. Tidigare forskning i området samt litteratur skriven av forskare i området presenteras och analyseras. LÄS MER

  5. 5. ”Hur man motiverar dem? Visa dem att du bryr dig!” : En kvalitativ studie om att motivera högstadieelever i särskilda undervisningsgrupper i deras läs- och skrivprocess i svenskämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Svenska språket

    Författare :Stina Jonsson; [2020]
    Nyckelord :Motivation; motivationsskapande; särskilda undervisningsgrupper; läslust; skrivlust och literacy.;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka vad undervisande lärare i särskilda under-visningsgrupper har för erfarenheter av och menar är motivationsskapande i hög-stadieelevers läs- och skrivprocess i svenskämnet. I studien intervjuas sju lärare, vilka undervisar i ämnet svenska i särskilda undervisningsgrupper. LÄS MER