Sökning: "skrivmallar"

Hittade 5 uppsatser innehållade ordet skrivmallar.

  1. 1. Lärares syn på skrivundervisning i grundskolan : en kvalitativ studie med lärare i årskurs 7-9

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Linus Levin; Nadja Feyli; [2022]
    Nyckelord :cirkelmodellen; feedback; genrepedagogik; lärare; metoder; skola; sociokulturellt perspektiv; skrivförmåga; skrivundervisning;

    Sammanfattning : Vårt syfte med denna studie är att undersöka och belysa synen hos svensklärare för årskurs 7–9 i deras arbete med skrivundervisning samt vilka tankar de har om skrivundervisningen och elevernas skrivförmåga. För att skapa en förståelse för det och besvara våra frågeställningar har vi använt oss av semistrukturerade intervjuer som genomförts digitalt via Zoom. LÄS MER

  2. 2. Återkoppling fram till matchdag : En kvalitativ studie om sju svensklärares förhållningssätttill användandet av formativ bedömning för att utvecklaelevers läs- och skrivprogression

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Ronja Mattsson; [2021]
    Nyckelord :Formativ bedömning; bedömning för lärande; återkoppling; kamratrespons; modellera; läs- och skrivstrategier;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks vilka förhållningssätt sju svensklärare i årskurs 7–9 har till användandet av formativ bedömning för att utveckla elevers läs- och skrivprogression. I undersökningen intervjuas sju svensklärare som arbetar och/eller har arbetat på högstadiet. LÄS MER

  3. 3. ”Hur man motiverar dem? Visa dem att du bryr dig!” : En kvalitativ studie om att motivera högstadieelever i särskilda undervisningsgrupper i deras läs- och skrivprocess i svenskämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Svenska språket

    Författare :Stina Jonsson; [2020]
    Nyckelord :Motivation; motivationsskapande; särskilda undervisningsgrupper; läslust; skrivlust och literacy.;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka vad undervisande lärare i särskilda under-visningsgrupper har för erfarenheter av och menar är motivationsskapande i hög-stadieelevers läs- och skrivprocess i svenskämnet. I studien intervjuas sju lärare, vilka undervisar i ämnet svenska i särskilda undervisningsgrupper. LÄS MER

  4. 4. Svårigheter med narrativt skrivande för elever med Autismspektrumtillstånd

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Johan Jarnström; Ingela Hedlund; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : SyfteSyftet med studien var att undersöka lärares uppfattningar kring hur elever med autismspektrumtillstånd påverkas av sin diagnos i skapandet av berättande text inom ämnet svenska. TeoriI denna undersökning används de specialpedagogiska perspektiven som teorianknytning tillsammans med vår forskningsöversikt. LÄS MER

  5. 5. Skrivutvecklande arbetssätt - en intervention i grundsärskolan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Anders Karlsson; [2015-02-25]
    Nyckelord :specialpedagogik; skrivutveckling; skrivförmåga; modellerande; skrivmallar; bildstöd; inlärningssvårigheter; grundsärskola; intervention;

    Sammanfattning : Syfte Studiens syfte är att bidra med kunskap om hur elever i en särskolekontext kan stödjas i sin skrivutveckling genom ett förändrat arbetssätt. Kan ett förändrat arbetssätt i form av en modellerande undervisning i en socio-kulturell kontext, och med bildstöd och skrivmallar, stödja elevers förutsättningar att formulera och överföra sina tankar till skrift? Teori Den teoretiska utgångspunkten är det sociokulturella perspektivet på lärande där lärande sker i en social kontext och i samspel med andra människor där elevens proximala utvecklingszon utmanas. LÄS MER