Sökning: "skrivregler"

Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade ordet skrivregler.

  1. 1. "Man väljer ett svarsalternativ som man inte tagit så många gånger"

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Svenska

    Författare :Marina Hansson; [2022]
    Nyckelord :läsförståelse; ordförståelse; kontext; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : As inhabitants of one of the most literate countries in the world, the Swedes encounter a variety of different texts throughout their days and lives. When many of these texts contain difficult words, one begins to wonder whether a glossary or similar would benefit the readers, or if the given context is enough for the readers to understand the text. LÄS MER

  2. 2. Informationsdesign i kristid : Regioner och effektiv kommunikation genom Instagram

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för information och teknik

    Författare :Jonas Apelman; Konrad Johnson; [2021]
    Nyckelord :multimodal analysis; Instagram; communication; covid-19; social media; multimodal analys; Instagram; kommunikation; covid-19; sociala medier;

    Sammanfattning : Bakgrund I slutet av 2019 började spridningen av SARS-CoV-2 i Kina. För a; förhindrasmi;spridning har myndigheterna i Sverige stå; inför en utmaning a; förmedlakrisinforma<on på e; effek<vt sä;. E; sä; de når många är genomsociala medier där bild och text oTa kombineras för a; förmedla e; budskap. LÄS MER

  3. 3. Tja … vad ska vi välja – penna eller tangentbord? : En jämförande studie av årskurs 6-elever när de skriver berättande texter för hand eller på dator

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Svenska språket och genusvetenskap

    Författare :Kristina Svenungsson; Åsa Tyni; [2020]
    Nyckelord :pupil text; narrative text; textual analysis; handwriting; writing education; primary school; secondary school; digitala verktyg; iPad; skriva för hand; skrivundervisning; berättande text; elevtexter; textanalys; kvantitativ textanalys; mellanstadiet; mellanåren; Swegram;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate whether there are differences between students' narrative texts written by hand or with an iPad (with keyboard). This comparative study analyzes 54 narrative texts written by students in grade 6. LÄS MER

  4. 4. Bruk och missbruk av punkt : En studie om hur elever använder punkt i narrativa texter vid analog skrivning, samt hur lärare undervisar och talar om svårigheter kring punkt.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Marina Arsenic; Josephine Larsson; [2020]
    Nyckelord :Analog skrivning; konnektiver; narrativ text; punkt; skiljetecken; skrivregler;

    Sammanfattning : De nationella proven i årskurs tre prövar förmågan att kunna använda skiljetecknet punkt korrekt, vilket år 2019 visade att 9,7 procent av eleverna i Sverige inte blev godkända på. Å ena sidan anses användningen av skiljetecknet punkt i texter vara en viktig del i att kunna göra texten begriplig för läsaren. LÄS MER

  5. 5. ”Ett antal understreck ett antal understreck ett antal understreck” : En komparativ textanalys av en skriftlig respektive talsyntetiserad version av uppgiftsinstruktioner

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Madeleine Nyberg; [2020]
    Nyckelord :Text-to-speech; text analysis; Swedish; high school; school task instruction; Talsyntes; textanalys; svenska; gymnasiet; uppgiftsinstruktion;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att genom en komparativ funktionell textanalys jämföra textuella och språkliga drag i en skriftlig respektive talsyntetiserad version av svensklärares uppgiftsinstruktioner. Studiens teoretiska ramverk grundar sig på J. LÄS MER