Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Handskrift i skolan : En kvalitativ studie om lärare och elevers inställning till handskrift i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Sally Thornton; Jeanette Nilsson; [2023]
    Nyckelord :analoga skrivverktyg; digitala skrivverktyg; analogt skrivande; digitalt skrivande; digital teknik; handskriftsundervisning; handskrift; skrivstil; handstil;

    Sammanfattning : Abstract I takt med att samhället blir alltmer digitaliserat ställs stora krav på att alla medborgare, även barnen, får möjlighet att utveckla sin digitala kompetens. Genom att arbeta med olika digitala lärverktyg ska undervisningens kvalité ökas och den ska bli mer jämlik och inkluderande. LÄS MER

  2. 2. Vem läser dina elevers texter? : Autentiska mottagare i undervisning i årskurserna 1–3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Hellberg Ditte; Ranström Vendela; [2020]
    Nyckelord :autentiska mottagare; verklighetsanknutet arbete; kommunikation; motiva¬tion; sociala medier; blogg; drama;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur autentiska mottagare används i undervisning med elever i årskurs 1–3. Studien bygger på kvantitativa och kvalitativa metoder där 47 personer har deltagit i en enkät varav fyra deltog vidare i intervjuer. LÄS MER

  3. 3. ”Bevara handstilen” : En ämnesdidaktisk studie om hur lärare arbetar med handstil i sin undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Anna-Karin Uhr; [2019]
    Nyckelord :Skriva för hand; grundskolans tidigare år; skrivutveckling; skrivstil;

    Sammanfattning : I denna studie undersöker jag hur lärare arbetar med handstil. Syftet är att utforska på vilket sätt lärare säger att de arbetar i skolans tidigare år med undervisning i handstil, dels hur de värdesätter skrivande med handstil i det digitaliserade samhället som vi lever i. LÄS MER

  4. 4. Elevers attityder till handskrift : En flermetodsstudie om handskriftens betydelse och framtid enligt elever i årskurs 5

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Urban Gustavsson; [2019]
    Nyckelord :Attitude; Handwriting; writing by hand; cursive; school; students; Attityd; Handskrift; Handstil; Skrivstil; Elever; Skola;

    Sammanfattning : Handskrift – definierat som skrivande för hand med penna – har av tradition varit en viktig komponent i grundskolans läroplan. Sett till de teknologiska framsteg som gjorts under de senaste 20 åren står dock handskriften numera inför en osäker framtid. LÄS MER

  5. 5. Grundlärares attityder till handskrift : En litteraturstudie om handskriftens betydelse idag och imorgon

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Urban Gustavsson; [2018]
    Nyckelord :handstil; handskrift; skrivstil; textning; grundlärare; attityd; skola; pedagogik;

    Sammanfattning : I den alltjämt pågående digitaliseringen i skolan ökar också antalet digitala verktyg i skriftspråks­under­visningen. Som följd minskar kraven om handskrift och i media målas skrivande för hand upp som en döende konst. LÄS MER